06 February, 2016

Najib Menang, Mukhriz Gagal?

Imbasan: Mukhriz menyertai bapanya, Mahathir dalam kempen bersifat marathon menurunkn Najib sebagai PM. Bermula dgn misi cuba kuasai kerusi naib presiden melawan Hishamuddin (gagal) kerana Hisham adalah sepupu Najib. Kudis dlm hubungan Mukhriz-Najib bermula. Pru13, Mukhriz menang Dun Ayer Hitam, Umno kuasai Kedah. Kerajaan Pas Kedah kecundang akibat pergolakan dalaman dan hilang kredibiliti di mata rakyat Kedah.Skandal 1mdb dan derma 2.6b mula panas dan menjejaskan kestabilan ekonomi dan juga politik serta hidup rakyat kian terhimpit kerana gagalnya kabinet dapur Najib mengurus ekonomi sehingga hutang negara memcecah 800b, team Mahathir-Daim bangkit dgn misi menjatuhkan Najib. Muhyidin sebagai TPM dpt membaca Umno dlm bahaya akibat dr cara Najib mengurus negara, politik dan ekonomi di samping sikap berbelanja mewah pasangan pm dan isterinya, Tpm sertai kem MD. Kemuncaknya, Muhyidin tersingkir dari kerusi Tpm dan Zahid Hamidi mengisi tempatnya dan memjadi panglima perang Najib menjaga teritorynya.

Mukhriz dilantik sebg mb Kedah sebagaimana manifesto pru13 dgn mengetepikan Ahmad Bashah yg ketika itu adalah Pengerusi Perhubungan Negeri. Ahmad Bashah menjadi timb dan dipindahkan ke pusat serta dijadikan senator utk sertai kabinet. Kem Najib di pusat masih terkilan dgn visi Mukhriz dlm menanjak ke kerusi naib presiden. Modus operandi disusun dengan cara memblok peruntukan pembangunan ke kerajaan negeri. Peruntukan diberi sekadar utk kerajaan negeri dapat berfungsi. Dipercayai peruntukan pusat memgalir ke Kedah melalui ketua bahagian yg tentunya yg patuh pd kem Najib.Maka, pada mata rakyat pembangunan di Kedah terlalu lembab persis sama seperti situasi ketika Pas kuasai kerajaan negeri. Memang Langkawi dibangunkan agak pesat tp Umno Kedah tidak dapat manafaat secara langsung kerana projek yg masuk ke Langkawi adalah langsung dari pusat (kem Najib).

Pada ketika kem MDM (+Shafie Apdal) meningkatkan serangan pd Najib, Mukhriz yg berasakan dianak tiri oleh pusat menyertai kem bapanya dlm misi menjatuhkan Najib. Kudis telah mulai bernanah.

Melangkah ke tahun 2016 dgn wajah ekonomi dunia yg suram. Harga minyak dunia kian jatuh ke paras USD30, pendptan negara dari GST tidak dapat lagi menampung kurangan dari dividen petronas. Najib amat perlukan pelaburan asing. Krisis 1mdb tiada jalan penyelesaian yg tuntas maka Najib nampak TPPA sebagai penyelamatnya.

Gangguan besar kem MDM perlu dihalang. Tiba masa Mukhriz di Kedah ditumbangkan.
Ahmad Bashah melihat inilah peluangnya yg dinanti-nantikan selama ini. Telah melalui banyak pru kerusi mb masih bukan kepunyaannya.

Kemenangan Ahmad Bashah?

Ahmad Bashah (AB) telah pun mempunyai kemnya sendiri dlm kalangan adun tentunya dgn sokongan pusat melalui projek2 tertentu.

Tentulah hubungan kem AB dgn Mukhriz tidak lancar dan dingin. Keperluan menyingkirkan Mukhriz amat sesuai dan tepat jika mereka inginkn projek pembangunan skala besar diturunkan ke Kedah dan jika mereka mahukan jaminan kerusi adun tidak terlepas pd pru14.

Alasan penyingkiran telah sedia ada. Selain bersengkokol dgn kem bapanya, faktor lembabnya pembangunan dan melebarnya ketegangan hubungan antara kem Mukhriz dgn AB menjadi alasan kuat utk mereka berselindung di sebalik alasan penyingkiran Mukhriz dari kerusi mb.

Walaupun akhirnya Mukhriz berundur secara profesional tetapi prosesnya memakan masa selama 2 minggu dgn melibatkan istana, sebenarnya memperlihatkan ikhtiar kem AB dan Najib ibarat "menang sorak, kampung tergadai".Rakyat Kedah, silent majoriti, penyokong dan pimpinan PH serta akar umbi ( veteran Umno ) masih menyebut nama Mukhriz bukan AB. Malahan dalam media maya tersebar caption AB terlena dlm majlis rasmi.

Menariknya, Saga Mukhriz ini menghidangkan banyak kemungkinan2 bacaan politik khasnya dalam menelaah kecenderungan rakyat menjelang pru14 yang masanya tidak lebih 2 tahun lagi.
Inshaa Allah...bersambung lagi...
Putera Kelana..

No comments:

Post a Comment