28 December, 2013

Yang Dilupai Akan Dingati Semula, Ridhuan Tee

Salam. 

Ungkapan yang dikira amat menarik dan menggambarkan serta membuktikan kegelisahan dan serangan dilema yang kronik terhadap jiwa-jiwa Melayu yang agak moderat tetapi dalam masa sama terjerat dalam gua gelap ketuanan Melayu di Malaysia. Mereka ini terdiri ada pendidikan malah berph.d, diam di bandar, di pekan, di pinggir bandar, dan di desa yg berasakan Melayu akan terancam sekiranya PR menguasai Putrajaya. Mereka ini simpatisan Umno.

Adakah mereka tidak menyedari ke mana bangsa Melayu dan arah negara ini dipacu Umno yang mereka dakwa amat mereka cintai itu? Mereka berpendidikan, ada sijil, ada ijazah, dan media sosial begitu mudah capaiannya, agak mustahil untuk kita kata mereka tidak tahu. Laporan audit negara pun dah mengesahkan apa yang didakwa oleh PR.

Jika ungkapan yg diungkapkan dengan jelas dan menarik oleh Ridhuan Tee dalam Sinar Harian itu, dan beliau tidak perlu di perkenalkan fikrah politiknya kerana beliau juga kolumnis Utusan Malaysia.

Hemat saya, mereka ini telah mulai sedar dan mendapat gambaran sebenarnya siapa dia PM Malaysia yang bernama Mohd Najib Tun Razak dan wajah-wajah sebenar kabinet kerajaaan at the day.

Apabila seorang sosok yang begitu tegar sokongannya pada Umno boleh mengeluarkan kenyataan yang begitu jelas bahawa orang Melayu akan berpaling kepada pembangkang yakni PR maka boleh kita fahami betapa kecewanya mereka terhadap sikap angkuh dan begitu tipisnya nurani mereka pada kehidupan rakyat.

Nur Jazlan, yg sedikit vokal, pun bernada sama bahawa jika rakyat ditekan dengan siri kenaikan harga maka UBN akan kalah teruk di bandar.

Maka buat sementara ini, tahniahlah kepada penyokong UBN kerana anda menerima hadiah terbaik daripada PM yang anda sayangi.

Syukur, buka jendela, Malaysia masih aman.

No comments:

Post a Comment