06 February, 2016

Ahmad Bashah: Antara Realiti dan Fantasi

Akhirnya impian Ahmad Bashah tercapai. Ketegangan selama lebih 2 minggu yg mengheret istana, reda juga. Ahmad dan sekutunya serta penyokongnya gembira, tetapi Mukhriz terpaksa melepaskan kerusinya.

Rugikah dan kecewakah Mukhriz, sebaliknya adakah Ahmad Bashah yg akan menggalas tugas dan amanah yang amat berat akan dapat mengekalkan kegembiraan sehingga ke pru14? Satu persoalan yang sukar dijawab secara tuntas.

PM yang dipaliti Pelbagai Skandal

Walaupun Peguam Negara telah membersihkan PM, namun nampaknya dunia luar seperti Swiss, Perancis, Hong Kong dan Singapura masih meraguinya. Ekonomi negara makin suram. Ahmad Bashah mewakili kem Najib dan Mukhriz sebagai penyandang kerusi MB mewakili kem Mahathir.

Mukhriz yang dianggap bersih, rendah diri, disenangi tua dan muda, dan paling utama ialah Mukhriz dikatakan sebagai faktor utama kemenangan BN merampas semula Kedah pada pru13. Beliau vokal dalam mengkritik PM dalam isu skandal-skandal yg melibatkan PM, sevokal ayahnya memobilisasikan pihak tertentu dalam gerakan menjatuhkan PM.

Inilah situasi yg melanda negara dari ekonomi dan politik. PM dilihat bawa sengsara pada rakyat sebaliknya kem Mahathir membela rakyat dgn cara mengkritik dan berlanjutan kepada desakan PM meletak jawatan. Mukhriz sertai kem ayahnya.

Dilema MB Baru

Ada pendapat yg dikongsi  bersama dalam kalangan front pembangkang Kedah, faktor Mukhriz kerajaan BN Kedah agak sukar digugat, apatah lagi Pas berada di luar front pembangkang. 3 penjuru kemungkinan besar akan terhasil pd pru14.

Adakah pendapat di atas itu boleh diabai begitu sahaja oleh team Ahmad Bashah? Dengan nasihat yang betul, pendapat itu tentunya menggusarkan mereka.

Beranikah team Ahmad Bashah utk melakukan pembersihan orang-orang Mukhriz di bahagian-bahagian dan cawangan-cawangan serta di Wisma Persekutuan dan GLC?

Mampukah team Ahmad Basyah membawa masuk dana dalam skala besar untuk mengaktifkan pembangunan yang mereka dakwa Mukhriz gagal mainkan peranannya?
Jika berjaya, dakwaan bahawa Mukhriz gagal tidak sepenuhnya benar kerana kenapa Pusat boleh melepaskan dana ke Kedah apabila Ahmad Bashah sebg MB tetapi tidak berlaku dalam tempoh pentadbiran Mukhriz. Ternyata mesej yang dapat dibaca oleh rakyat Kedah ialah telah berlaku sabotaj terhadap Mukhriz. Dan siapa mereka itu? Tentunya rakyat dapat mengenal pasti mereka tersebut.

Jadi, sesungguhnya berbaloikah pihak yang menang dalam episod Saga Mukhriz ini?

....Bersambung...

Putera Kelana

No comments:

Post a Comment