29 February, 2012

Krisis PAS Kedah: Isu Sebenar atau Apa Kata Utusan?

Agak menarik apabila kita ikuti senario yang menyelubungi MB Kedah ini dengan exco kanannya yang juga merupakan timbalannya pada peringkat kepimpinan parti, peringkat kepimpinan negeri. Saya kata menarik kerana hari ini sahaja Utusan sahaja memuatkan 3 berita dan satu artikel tentang kemelut ini. Baca sini, sini,
dan sini.

Apabila kita meninjau isu lebih dalam menggambarkan bahawa pertentangan idea dan cara mentadbir negeri ini bukan sahaja dalam pengendalian kerajaan malah membawa kepada pertentangan idea dalam pengurusan parti peringkat negeri.

Ustaz Azizan selain MB tetapi juga Pesuruhjaya Pas Kedah, manakala Datuk Phahrolrazi, Timbalan PSJ 1 dan Dr Ismail Salleh ialah Timbalan PSJ 2. Ini membawa maksud berlakunya pertentangan yang serius, tentang:

Pertama, pengendalian kerajaan dengan mengambil kira sistem syura. Apabila menggunakan sistem syura setiap keputusan mestilah berasaskan konsensus, bukan diktatorship / autokratik / kuasa veto. Segala pandangan exco harus diambil kira malah setiap exco diberi ruang yang luas untuk membuat keputusan dan melaksanakan keputusan berasaskan dasar dan konsensus.

Dasar dan konsensus ini pula bukan hanya tertakluk kepada agenda negeri semata-mata, tetapi harus merangkumi dasar dan konsensus yang telah disepakati oleh Pakatan Rakyat Pusat atau Majlis Presiden. Sebagai MB kerajaan PR, MB harus sentiasa menyedari setiap keputusan dan tindakannya akan membawa kesan kepada PR seluruhnya. Sebagai MB PR, seseorang individu itu tidak boleh membawa gaya dan tafsiran individu atau ideologi personal yang tidak terikat dengan dasar dan konsensus PR.

Jika seseorang exco, hatta seorang MB pun yang cuba membebaskan diri daripada konsensus PR maka seseorang itu harus meletakkan jawatan. Hal ini kerana kemenangan sesebuah negeri itu dalam PRU12 atas dasar kesepakatan dan kerjasama PR antara 3 parti (Pas, PKR, DAP).

Mengapa isu ini saya kemukakan? Hal ini saya andaikan berdasarkan tulisan Zulkiflee Bakar, Utusan Malaysia, 29 Februari 2012, dengan tajuk, "Azizan 'selamatkan' maruah Pas". Zulkiflee seolah-olah menyokong Ustaz Azizan. Bagi Zulkiflee, Azizan menjadi mangsa komplot menjatuhkannya daripada pihak-pihak tertentu yang ada kaitan dengan Anwarinas atau Erdogan atau mengikut istilah Hassan Ali ialah 'parasit" dalam Pas. Begitu berkuasanya Anwar sehingga dapat menunduki TGHH, TGNA, Mohamad Sabu, Majlis Syura Ulama Pas Pusat.

Satu klue yang amat bererti dalam tulisan Zulkiflee ini ialah....."Apatah lagi Azizan bukannya menghadapi ancaman di Kedah sahaja malahan seperti dakwaan sesetengah pihak, ada tangan ghaib yang cuba mengganggu pentadbiran beliau. Mereka tidak suka dengan pendekatan Azizan yang dilihat terlalu mesra dengan UMNO dan Barisan Nasional (BN), malahan Azizan juga dilihat telus melaksanakan pentadbirannya."

Zulkiflee cuba mengelirukan dan menenggelamkan isu sebenar. Yang cuba ditekannya ialah soal komplot dan menyembunyikan isu sebenar atau isu dasar.

Tentang komplot ini, Phahrolrazi telah menafikannya.

Jika teliti, sikap UMNO terhadap kerajaan-kerajaan pakatan, UMNO begitu kuat menyerang Selangor, Pulau Pinang, dan tidak kurangnya Kelantan. Serangan terhadap Kelantan lagi hebat sehingga menafikan hak royalti minyak Kelantan, malah semasa Annuar  Musa menjadi Pengerusi Perhubungan UMNO Kelantan, projek pendaratan minyak dan gas yang sepatutnya di Kelantan tetapi dilencongkan ke Thailand. Dosa Annuar dan UMNO pada kelantan cukup besar dan tak berampun.

Tetapi mengapa UMNO pusat dan negeri begitu lunak dengan kerajaan negeri Kedah yang juga diterajui oleh Pas malahan media arus perdana yang diboikot oleh Pakatan Rakyat tetapi dilihat begitu mesra dengan Ustaz Azizan.

Isu kedua, kepimpinan Pas negeri. Sekiranya gaya dan hala tuju pentadbiran kerajaan negeri yang diterajui Ustaz Azizan tidak dipersetujui oleh kelima-lima exco ini, tentunya secara terus akan menjejaskan kestabilan jentera Pas negeri. Pertentangan ini tentunya akan merencatkan program-program Pas negeri dalam usaha melebarkan pengaruhnya dalam kalangan pengundi atas pagar dan generasi muda.

Sekarang pun, terlalu banyak isu yang sedang berlegar di peringkat jentera akar umbi. Dalam keadaan pertentangan pendapat yang kritikal ini, bolehkah ustaz Azizan dapat bersangka baik terhadap kepimpinan pelapis yang tidak sebulu dengannya. Kreativiti kepimpinan pelapis dan penonjolan kepimpinan pelapis akan terencat.

Maka, daripada ulasan ringkas ini, saya nampak isu ini bukan lagi isu peribadi tetapi menyangkut survival kerajaan negeri Kedah dan Pas negeri.







No comments:

Post a Comment