27 December, 2013

Pas Pasca Muktamar 59: Renungan Singkat

Jika benar Pas yakin dengan konsensus tahaluf siasi, pertanyaan yang wajar diajukan:

a) Kenapa Mat Sabu sebagai timbalan presiden dicabar?
b) Kenapa tidak dikekalkan ketiga-tiga naib presiden Pas?
c) Kenapa kempen-kempen sebelum dan sejurus berlangsungnya muktamar begitu sengit, tidak beretika, menyerang peribadi, sehingga tidak ubah stail umno?

Sebelum itu, persoalan yang tidak terjawab ialah mengapa dan kenapa tiada sesi khas dalam muktamar untuk dibahaskan tentang bedah siasat/ post-morterm hasil PRU13 yang seingat saya dipertanggungjawabkan kepada Salahuddin Ayub?

Saya percaya bedah siasat telah pun dilengkapkan tetapi sengaja tidak dijadikan agenda muktamar.

Adakah memadai post morterm ini hanya dibentang dan dibahas hanya di peringkat pusat dan di"hiddenkan" daripada kalangan Pas negeri dan ahli?

Hal ini mengundang persoalan yang tidak terjawab dalam kalangan ahli dan memungkinkan timbulnya desas-desus yang tidak elok.

Kita sedia maklum sejurus sebelum PRU13, beberapa insiden yang dicetuskan oleh Pas sendiri, iaitu:

a. Digemburkan semula persoalan hudud sebagai respons terhadap kenyataan Karpal sedang Karpal hanya respon terhadap provokasi Utusan.

b. Soal siapa PM sekiranya Putrajaya berjaya dikuasai PR malah tersebar individu tertentu dalam Pas yang cuba mengangkat Ku Li sebagai PM.

Semasa kempen PRU13, tercetus juga 2 insiden besar yang merencat momentum PR dalam pru,

a) Pertindihan kerusi yang dilakukan oleh Pas malah tidak akur pada SUA Pas sendiri. Pertindihan kerusi di Kota Damansara dan di Sungai Acheh boleh diangkat sebagai contoh yang klasik.

b) TGHH sendiri dalam ceramahnya mempersoal kredibiliti calon di terengganu dan secara terbuka dan tersebar momokan "pil kuda".

Seolah-olah tiadanya sesi pembentangan dan perbahasan dalam muktamar yang lalu seperti ingin menyembunyikan sesuatu yang tentunya jika dibentang akan terkait personal-personal tertentu dalam PAS.

Inilah satu kegagalan terbesar muktamar Pas ke 59 baru-baru ini yang apabila post morterm ini sengaja dihilangkan daripada agenda, kekuatan dan kelemahan Pas disapu ke bawah karpet.

Jika dibentangkan, saya percaya hasil muktamar akan berbeza dan dapat membanteras kempen-kempen tidak beretika daripada terus berlanjutan.

Satu hal yang membimbangkan ialah punca sebenar mengapa dan kenapa Kerajaan PR yang dipimpin Pas Kedah gagal dipertahan. Tanpa perbahasan bedah siasat, Pas Kedah di bawah Mahfuz akan sekali lagi mengulangi kesilapan yang sama yang dilakukan oleh Pas negeri di bawah arwah Ustaz Azizan. Dan, kalau diteliti senarai AJK Pas Kedah, Mahfuz gagal menutralkan jenteranya.

Tentang Pas Kedah ini, akan disentuh pada bicara kali yang lain.

No comments:

Post a Comment