09 March, 2013

Pas Kedah, Ustaz Azizan, Pencerahan 3: Wawancara Dengan Sinar Harian

Salam. Agak menarik juga isi wawancara MB Kedah ini dengan Sinar Harian. Saya tidak ingin mengulas panjang isi temu ramah ini, anda boleh membaca keseluruhan wawancara di sini.

Saya akan sentuh di sini tentang 2 hal. Dua hal ini boleh kita jadikan bahan untuk kita merenung kredibiliti seseorang pemimpin.

Melabelkan Pengkritik atau Teguran Sebagai "Pengkhianat"

Saya tidak dapat mengetahui apa yang ada dalam pemikiran orang lain, apabila seseorang pemimpin yang melabelkan pengkritiknya sebagai pengkhianat. Tetepi, bagi saya, sebaik kita melabelkan seseorang itu dengan sifat negatif atau buruk, minda kita telah tertutup atau terhijab untuk melihat atau memfokus pada apa  atau isi yang dikritik itu. Atau, minda kita seoalah-olah enggan menerima kritikan itu, atau menganggap isi kritikan itu sebagai remeh, atau bermaksud negatif atau prejudis.

Saya perturunkan petikan daripada wawancara itu, "Saya akan guna kuasa sebagai ketua untuk pertahan Pas Kedah, malah saya akan buat tindakan sesuai untuk halang pengkhianat dalam parti terus berleluasa. Musuh dalam selimut akan diawasi untuk elak ia merebak.Tunggu masa sesuai sebab sekarang tumpuan pada PRU13, kita terpaksa buat, pemimpin yang tidak betul kita turunkan pangkat. Pengkhianat sudah dikenal pasti, cukup bukti kita fikirkan tindakan sesuai sebab saya bertanggung jawab terhadap parti. Tidak perlu kaitkan masalah kesihatan atau usia saya untuk saya lepaskan jawatan , ia bukan ukuran kepimpinan. Kepimpinan Pas Kedah lancar tetapi ada pengkhianat dalam parti yang mahu saya berundur.""

Sebagai seorang pemimpin, sebagai seorang ketua, apatah lagi pemimpin dalam organisasi berteraskan Islam, sepatutnya meletakkan sifat merendah diri, tasamuh, berlapang dada semasa menerima kritikan daripada pemimpin atau ahli lain. Seharusnya, kita bersangka baik bahawa kritikan itu berupa penambah-baik untuk kekuatan parti. Dan ini mematikan semangat bersyura.

Saya dipilih Pusat, bukan akar umbi lantik

Sekali lagi, saya tidak pasti anggapan atau tafsiran anda terhadap kata-kata di atas. Baca sedutan di bawah:

"Saya dipilih Pusat, bukan akar umbi lantik. Gesaan tak beri kesan, mungkin sebahagian ahli protes itu ada kaitan dengan pengkhianat dalam parti untuk gerakan jatuhkan sayaSaya tahu ada rangkaian dari utara hingga selatan namun ahli parti lebih 200,000 yang bagi sokongan. Saya tak akan buat gerakan balas, saya biarkan. Orang yang khianati parti akan makan diri suatu masa nanti."

Tentulah pihak Pusat memilih berdasarkan kriteria tertentu yang ketat, ilmunya, akhlaknya, kebolehan dan kemampuannya, dan paling utama ialah memelihara amanah dan mampu melaksanakannya dengan adil.

Ungkapan bukan akar umbi yang lantik, satu ungkapan yang bermaksud "kebal". Apabila ada sebahagian ahli telah hilang kepercayaan dan keyakinan pada kepimpinan seseorang, adakah Pusat akan terus mengekalkannya? Di manakah letaknya prinsip kebertanggungjawapan pihak Pusat? Hal ini bermaksud Pusat memperl;ekeh pandangan dan minda ahli. Ahli itu pelbagai, gabungan pelbagai lapis dan standard kepakaran.

Saya rasa cukup di sini dulu untuk kali ini. Posting ke seterusnya, kita cuba mengolah pemecahannya.



No comments:

Post a Comment