27 November, 2008

Ceritera PAS Kedah, Kenapa Menteri Besar Melenting?

Terdetik juga hati untuk mengulas tentang Pak Khalid digugurkan jawatannya dalam PAS Selangor. Mengapa dan kenapa? Benarkah Dr Hassan bertindak untuk kepentingan parti? Bagaimana kesannya dalam jangka masa pendek atau panjang?

Lain kalilah, kita sentuh dulu hal di Kedah.

Khabarnya, Ustaz Azizan melenting apabila dasar Kerajaan Kedah tentang quota 50% perumahan diperuntukkan kepada bumiputera ditegur oleh Azmin (PKR) dan Lim Guan Eng (DAP-Kerajaan Pulau Pinang).

Kenapa perlu melenting sehingga terkeluar kata-kata yang kurang manis. Ustaz Azizan dalam mempertahan dasarnya, mengungkapkan bahawa, “beliau tidak perlu akur akan pandangan (arahan! Benarkah teguran itu berupa arahan?), Azmin atau Guan Eng bukan ketuanya, ketuanya ialah Presiden PAS”.

Uztaz Azizan juga kelihatan marah apabila dasar yang telah diputuskan itu dikritik oleh PKR dan DAP. Menteri Besar Kedah seolah-olah mentafsir PKR dan DAP telah mencampuri hal-ehwal dalaman Kerajaan Kedah. Beliau menegaskan bahawa beliau tidak pernah mengkritik Kerajaan Selangor dan Kerajaan Pulau Pinang.

Apakah kesannya?

Pertama, Kerajaan Kedah bukanlah kerajaan yang dibentuk berdasarkan kemenangan mutlak parti PAS. Berjayanya PAS memerintah Kedah sebenarnya hasil daripada gabungan PAS, PKR, dan DAP dalam menentang BN dalam PR12.

Selepas kelima-lima negeri jatuh ke tangan Pakatan Rakyat, disyorkan kelima-lima negeri ini dinamakan Kerajaan Pakatan Rakyat.

Ini membawa makna Kerajaan Kedah secara automatis bergelar Kerajaan Pakatan Rakyat Kedah. Berdasarkan hakikat ini, pemimpin lain (PKR dan DAP) mempunyai hak untuk menegur atau mengkritik dasar-dasar KPR Kedah sekiranya pada pandangan mereka dasar itu perlu pertimbangan yang lebih lanjut.

Kedua, dengan sikap melenting dan marah-marah apabila ditegur, menggambarkan bahawa seseorang pemimpin itu mempunyai sikap diktator dan tidak mengalu-alukan perbezaan pendapat. Setiap pemimpin seharusnya menganjurkan atau meraikan pandangan yang berbeza dan menganjurkan sikap bermusyawarah. Mereka seharusnya dijemput datang berjumpa baik secara secara rasmi atau tidak rasmi untuk diberi penjelasan hujah-hujah kenapa dasar itu perlu diadakan.

Mengikut laporan Johari Abdul, dasar 50% itu tidak pun dijelaskan secara agresif ke akar umbi sehinggakan REHDA pun kebingungan bagaimana mekanisme dasar itu hendak dilaksanakan.

Untuk makluman, Kerajaan Kedah (KD) telah pun mengisytiharkan bahawa tanah-tanah pertanian (sawah padi) yang dikuasai MADA tidak lagi dibenarkan dibangunkan bangunan atau perumahan. Dasar ini untuk memperkukuh iltizam KD untuk menjadikan Kedah sebagai Negeri Jelapang Padi dan Pertanian. Dengan dasar ini, mempersempitkan lagi REHDA dalam memperkembangkan industri perumahan di Kedah.

Ketiga, Dengan sikap Menteri Besar itu, seolah-olah KD telah secara sengaja mempersempit ruang kerjasama antara kerajaan-kerajaan negeri dalam gabungan Pakatan Rakyat.

Saya yakin, Kedah mewarisi hutang lapuk yang banyak daripada kerajaan lama. Apakah Kedah mampu berdiri sendiri dalam pengurusan politik negeri dan pengurusan ekonomi negeri?

Sehingga kini, setelah 8 bulan menguasai Kedah, hal-hal yang berkaitan dengan kemudahan asas baik di bandar dan di kampung masih lagi minimum. Soal tempoh kerajaan ini masih baru, bagi rakyat, bukan alasan yang konkrit. Rakyat mahu kemudahan-kemudahan yang menyentuh langsung hidup mereka disegerakan. Mereka mahu lihat bahawa kerajaan yang baru bukan hanya berminat untuk berkuasa semata-mata, tetapi untuk berbakti untuk rakyat.

Rakyat dimaklumkan bahawa kerajaan negeri telah beberapa kali membuat penjelasan tentang dasar dan perancangan kerajaan negeri kepada ahli parti dan rakyat. Pada saya, ini tindakan terpuji. Namun, akhirnya rakyat mahu melihat tindakan dan terasa dibela.

Saya berpendirian, KD harus meneliti dan belajar daripada negeri-negeri pakatan lain dalam mengurus kerajaan masing-masing. Kalau pun tidak mahu mendekati Selangor, belajarlah daripada Kelantan. Lihat dan belajar bagaimana TGNA mentadbir ekonomi Kelantan yang pada awal ambil alih dulu, 18 tahun dulu, pemerhati politik meramalkan bahawa Kelantan tidak akan dapat bertahan – mereka memberi masa sehingga 3 bulan, selepas itu Kelantan akan benar-benar muflis.

Ruang kerjasama adalah luas. Apa salahnya saling bertukar pandangan, saling membantu daripada kewangan, dan bertukar kepakaran. Namun, ruang itu perlu diwujudkan dan disuburkan bukan disempitkan dan disukarkan. Keterbukaan sikap pemimpin menjadi prasyarat wajib jika jalinan kerjasama ini mahu dilaksanakan.

Jadi, kita tertanya-tanya adakah dengan sikap Menteri Besar ini, beliau mahu mempertegas hasratnya untuk membela bumiputera, atau tidak senang dengan teguran orang lain sehingga teguran rakan dianggap sama seperti teguran daripada musuh, atau mempertonton sikap sebenar Ustaz Azizan yang keras, atau secara tidak langsung mempersukar ruang kerjasama antara kerajaan Pakatan Rakyat?

Di Serambi Simpang 4, AS

No comments:

Post a Comment