21 November, 2008

Ke mana Politik Melayu: Selayang Pandang politik Orang Cina

Catatan imprisionik ini adalah lanjutan daripada "Ke mana Politik Melayu?".

Apabila posting itu saya postkan ke TKO, terdapat beberapa komen yang agak menarik, yang masing-masing melihat atau merumuskan bahawa antara PAS dan UMNO terlalu dalam jurangnya. Jurangnya ialah soal diktonomi "penghayatan agama".

Memang benar kalau faktor agama, sebahagian besar pendokong PAS ialah agamawan, dan dapat dibezakan dengan jelas melalui aspek penonjolan imej, yang menjadi pemisah antara PAS dan UMNO. UMNO pula diidentifikasikan dengan kecenderungan duniawi yang menebal. Memang ini ada benarnya.

Tetapi bukan hal ini yang menjadi mauduk posting ini dan posting seterusnya. Saya ingin membawa kepada satu ruang kemungkinan peluang-peluang untukmerapatkan jurang ini.

Baiklah kita biarkan dulu soal itu. Saya akan rumuskan kemudian nanti.

Kali ini saya mahu mengajak audien melihat sepak terajang politik orang-orang Cina di Malaysia baik MCA, Gerakan, DAP, dan seumpamanya.

Politik orang Cina bersifat pragmatik. Kesetiaan mereka pada parti lebih kepada sejauh mana parti itu mampu membawa manafaat kepada mereka. DAP pernah ditolak secara total oleh orang Cina di Pulau Pinang dan di tempat lain apabila pada persepsi mereka DAP tidak lagi memperjuangkan hak-hak mereka. Apabila bermulanya "Gerak" yang dimulakan oleh arwah Presiden PAS hasil peristiwa pemecatan DSAI, DAP terlibat dalam pakatan longgar dengan PAS dan PKR dalam menentang BN. Oleh sebab, DAP terperangkap dengan isu Negara Islam, DAP ditolak oleh orang Cina.

Pada zaman TDM, orang Cina berasa terjamin. Kekuatan MCA dan Gerakan sukar digugat.
Peluang-peluang perniagaan, soal bahasa, dan budaya mereka dapat mereka pertahan. Persatuan-persatuan orang Cina begitu aktif memainkan peranan.

Kepatuhan orang Cina kepada ketua bukan politik. Yang saya maksudkan ialah ketua-ketua yang memimpin persatuan-persatuan yang dominan dalam masyarakat Cina, seperti persatuan perniagaan, persatuan bercorak budaya, bahasa, dan agama. Bagi orang Cina, pemimpin-pemimpin politik merupakan alat atau wahana dalam mempertahan survival mereka. Apabila pemimpin-pemimpin politik ini telah dilihat telah menyeleweng, dan dengan hilangnya sokongan daripada pemimpin-pemimpin persatuan ini, orang Cina sanggup mengalih sokongan tanpa mengira risiko lagi. PRU12 adalah buktinya.

Anutan orang Cina: Parti menguasai Kerajaan, bukan sebaliknya. Semasa era TDM, pemimpin politik Cina (MCA, Gerakan) dilihat sebagai alat atau wahana ampuh dalam mempertahan hak-hak mereka. Contohnya, mereka berjaya mendesak kerajaan melaksanakan dasar dwibahasa dalam pengajaran PPSMI di sekolah-sekolah Cina.

Dalam soal ini juga juga, orang Cina juga begitu cerdik dalam mengatur ke mana pemimpin mereka akan diletakkan (DUN atau Parlimen). Mereka tidak akan mengorbankan masa depan mereka. Mereka akan pastikan bahawa wakil mereka akan berada di dua-dua peringkat, DUN dan Parlimen. Kalau kita teliti, Lim Kit Siang, dan Karpal Singh tetap kekal di parlimen. Kedua-dua tokoh ini dilihat amat berguna dalam memperjuangkan isu-isu tertentu baik bersifat bangsa atau melepasi sentimen bangsa.

Cuba kita bandingkan dengan permainan politik orang Melayu dengan orang Cina. Pada PRU10 dan PRU11, boleh dikatakan semua tokoh-tokoh besar pembangkang Melayu kecundang dengan majoriti yang besar. Dan kesannya, sungguh parah kepada orang Melayu.

UMNO dalam anutan politik mereka, mereka seperti keliru antara kuasa parti dan kuasa kerajaan. Sering kali, pemimpin UMNO mengidentifikasikan diri mereka sebagai "pemimpin kerajaan" bukan "pemimpin politik" yang membawa mandat politik dalam memperjuangkan untung nasib ahli parti mereka. Dalam hal ini, sering kali orang Melayu menjadi mangsa, dan tidak dipedulikan nasib mereka dalam pelaksanaan polisi pembangunan mereka.

Nasib orang Melayu bertambah parah lagi apabila di peringkat akar umbi, intrig politik antara dua tonggak kekuatan politik Melayu: PAS dan UMNO begitu tajam dan tegang. Permusuhan politik ini memnyebabkan mereka gagal melihat untung nasib orang Melayu dalam mengharungi politik pembangunan BN yang tempang.

Barangkali benar kalau saya katakan sesungguhnya politik itu haruslah berunsurkan kebajikan. Maka renung-renungkanlah ...

... Nantikan sambungannya..

Nota Hujung:
(Apabila Hati Berdetik)

Apakah lafaz sayang itu ada ertinya jikalau hanya lafaz semata-mata? Lafaz hanya lahir daripada gerakan otot lidah semata-mata, dan berlalu bagai angin lalu tanpa apa-apa kesan.

Sayang atau kasih atau cinta menuntut pembuktian. Kadang-kadang tak terlafaz pun kata-kata itu, namun kesan kehadirannya amat sekali dirasakan - dekat, hangat, dan sesekali membara dalam diam.

Isteri, begitu menginginkan "kebersamaan". Sama sekali tidak akan terkurang sedikit pun ego seorang lelaki kalau sesekali engkau bangun mendodoikan si anak kecil yang terjerit kehausan kerana isteri sedang tidur polos dek keletihan .....

Di Serambi Simpang 4, AS.

No comments:

Post a Comment