10 November, 2008

Ke mana Politik Melayu

Pertama sekali, salam buat pengunjung yang sudi singgah.

Kali ini saya akan banyak bertanya. Sesungguhnya di sekeliling kita, kalau kita benar-benar memerhati, terlalu banyak soalan tercetus, dan terlalu banyak kontradiksi.

Terdapat beberapa persoalan yang asyik mengganggu minda bawah sedar saya.

Pertama, intrig politik orang-orang Melayu.

Intrig ini begitu tajam, tegang, dan nampak selah-olah tidak dapat dikompromi atau didamaikan. Dogmatik dan hampir-hampir fanatik. Dalam kehidupan politik orang Melayu, ada dua paksi yang menunjang langit dan persis tak mungkin untuk bertemu. Kedua-duanya tegak lurus menujah langit.

Dua paksi itu ialah UMNO dan PAS.

Mengapakah masing-masing begitu tegar untuk enggan sekurang-kurangnya berkrompomi? Kedua-duanya dianggotai dan didukungi satu bangsa yang sama. Kedua-duanya menganuti agama yang sama. Kedua-duanya bertutur dan berfikir dalam satu bahasa yang sama. Kedua-duanya hidup dalam satu budaya yang sama.

Ideologi yang berbeza? Cubalah analisis term ini secara jujur. Kalau kita jujur dan ikhlas dengan ilmu yang kita pelajari. Kesampingkan kepentingan tertentu yang bermukim. Tentu sekali kita akan menemui jawapan yang jujur.

Kedua-dua parti ini sebenarnya boleh dikompromi dari segi ideologi.

Baiklah kita cuba telusuri hujah-hujahnya. PAS meletakkan Islam sebagai asas, dan buah perjuangannya ialah Negara Islam atau Masyarakat Islam. UMNO pula mendahulukan bangsa. Namun bangsa itu ialah bangsa Melayu yang definisinya terikat kukuh dengan agamanya, Islam. Tanpa Islam, batang tubuh Melayu itu tidak lagi bergelar Melayu. Ini bermaksud, memajukan bangsa Melayu juga memperkasakan Islam sebagai agamanya.

Maknanya, seharusnya tafsiran yang betul tentang falsafah yang mendasari UMNO ialah memperkasakan bangsa dan agama. Jika tafsiran ini betul, maka hasil daripada perjuangan UMNO ialah juga mewujudkan atau merealisasikan Islam sebagai “addin” di bumi Malaysia.

Bukankah tafsiran ini menampakkan bahawa tidak wujud kontradiksi antara PAS dan UMNO? Kita tidak boleh keliru antara amalan-amalan menyimpang ahli dan pemimpin UMNO dengan erti dan falsafah di sebalik ideologi partinya.
Hal ini menampakkan bahawa kedua-dua parti ini boleh berjuang bersama-sama, dan boleh berkompromi.

Dalam hal ini, tersinggung juga soal asabiah dan nasionalisme. Persoalannya adalah nasionalisme tiada tempat dalam Islam? Namun, kita tinggal dulu soal ini.

Namun, persoalannya mengapakah sehingga kini intrignya begitu tajam sehingga menimbulkan permusuhan yang tak kenal jalan perdamaian?

Kedua, masa depan orang Melayu.

PRU12, menandakan satu titik permulaan perubahan dalam pemahaman dan kehendak politik orang Melayu. Saya kira, perubahan ini tidak menyeluruh. Yang berubah hanyalah dalam kalangan golongan menengah yang tidak “berkepentingan” dan golongan muda. Sebahagian besar golongan menengah dan golongan berumur pertengahan 40-an dan ke atas masih kekal dengan fahaman politik lama.

Yang saya maksudkan dengan fahaman politik lama ialah yang bercirikan:

a) Bernostalgia bahawa Malaysia masih seperti negeri Melayu persis zaman Kesultanan Melayu Melaka. Bangsa lain adalah kelas kedua. Hakikat sejarah negeri Melayu selepas era penjajahan seolah-olah cuba dinafikan.
b) Masih berfikir dalam jalur perkauman. Jalur perkauman ini masih ekstrem. Jalur ini menjelma dalam term Ketuanan Melayu yang ekstrem yang cuba menolak hak-hak sah orang bukan Melayu dalam perlembagaan.
c) Tiada parti lain yang dapat menggantikan UMNO dalam memperjuangkan nasib bangsa Melayu.
d) Fahaman mereka tentang Islam masih dangkal. PAS dianggap seteru politik dan ditafsir sebagai parti semata-mata tanpa melihat ideologinya. Dalam minda mereka, agama hanya berkait dengan urusan peribadi, dan cuba dielak daripada diterapkan dalam segi-segi kehidupan lain.
e) Falsafah pembangunan masih terikat dengan falsafah pembangunan atau kemajuan mengikut acuan barat.

Untuk lebih spesifik, cuba kita teliti akhir-akhirnya ini apa yang berlaku dalam Mesyuarat Agung Bahagian UMNO. Muhyidin malu dengan politik wang yang telah membarah. Mengikut laporan, sebanyak 900 aduan diterima. Di Seremban, dalam mesyuarat tersebut berlaku pergaduhan sehingga mesyuarat terpaksa ditangguhkan. Reaksi Pak Lah kecewa dan malu dengan insiden itu.

Dengan berkeluasanya politik wang dan mengagungkan personaliti tanpa menilai aspek moral, ideologi, dan karisma menunjukkan para perwakilan yang membawa mandat akar umbi tidak peduli sama sekali akan isyarat bahaya PRU12 terhadap UMNO.

Persoalan yang timbul ialah mengapakah mereka tidak peduli? Apabila mereka sanggup meletakkan harga dan sanggup dibeli terhadap undi mereka, sebenarnya mereka meletakkan negara di tangan pemimpin perasuah. Mengapakah mereka sanggup menggadaikan maruah begitu sekali? Masa depan anak-anak dan cucu-cucu mereka dan orang lain, bagaimana?

Jadi, saya cukup hairan mengapakah boleh timbulnya pendapat bahawa UMNO masih lagi relevan (A Kadir Jasin, Tengku Razaleigh Hamzah) dengan begitu buruknya moral mereka dalam percaturan perebutan kuasa?

Tulisan ini tidak akan berhenti di sini ...

Nota Hujung,
bila hati berbisik:
(buat seseorang, yang hati jantan saya luluh apabila dia meluahkan bicara
yang lirih
...)

Layakkah kita bergelar lelaki sekiranya segala tugas-tugas rumah tangga diserahkan bulat-bulat di bahu wanita (baca: isteri)?

Layakkah kita bergelar lelaki sekiranya sebaik kita sampai di rumah, kita hanya tahu mengarah dan bertanya sudah siapkah hidangan untuk kita sambil itu kita hanya membelek akhbar? Sedangkah kita tidak pun bertanya adakah beras masihkah berbaki di persimpannya?

Di Serambi Simpang Empat, A.Star.

1 comment: