01 February, 2009

Syabas, Kapten (B) Mohd Osman dan Jamaluddin!


Saya akan mengulas subjek ini bahawa tindakan yang diambil oleh kedua-dua exco ini daripada PKR adalah tindakan terpuji, terbaik, dan bijak. Syabas dan terima kasih.

Sesungguhnya Kerajaan Rakyat Perak (KRP) persis "telur di hujung tanduk". Bayangkan jika berlaku 3 Adun PR beralih angin ke BN maka tumbanglah kerajaan ini.

Persoalannya bukan betul atau salah tindakan lompat parti ini, tetapi soal tumbang atau tidak kerajaan. Bagi mana-mana kerajaan Persekutuan akan mengambil apa cara untuk merampas semula. Imej mereka perlu dipulihkan semula. Dalam hal ini, usah marahkan UMNO dan BN, tetapi yang utama ialah sejauh mana komitmen dan keikhlasan dalam perjuangan. Jika Adun-Adun PR tetap istiqamah dengan perjuangan mereka, walau apa pun halangan dan umpanan, mereka tetap akan pilih perjuangan.

Saya berkira-kira mahu mengupas apakah opsyen yang ada yang perlu difikirkan oleh kedua-dua exco itu dalam mempertimbangkan keputusan mereka. Saya kira sekurang-kurangnya ada 3 opsyen:

a) Menerima pelawaan najib untuk menyertai UMNO - habuan dunia diperoleh dan kes rasuah mereka digugurkan. Namun, lebih jauh dari itu, adakah mereka sanggup untuk berhadapan dengan rakan-rakan seperjuangan dalam PR, masyarakat pengundi yang mengundi mereka, dan bukankah tindakan mereka akan dituturkan oleh generasi demi generasi. Sanggupkah mereka?

b) Kekal sebagai exco dan ahli PKR. Memang ini opsyen yang perlu mereka pilih. Namun, dapatkah kita bayangkan apakah perasaan, suasana, dan deraan yang mereka terima selama mereka dikuarantin di Pekan, denagan dikelilingi oleh ATM dan SPRM (mungkin juga SB). Mengekalkan kerusi exco, sedangkan kes mereka akan bermula bulan Februari ini, kesan kes ini kepada parti dan kerajaan, dan keserbasalahan KRP, tentunya mendatangkan kesan yang tidak baik kepada imej parti dan kerajaan Perak. Tidak timbul soal tuduhan kes itu dirancang atau tidak. Mereka telah pun terlibat, sekurang-kurangnya rasuah sex.

c) Tinggal opsyen ke-3 iaitu menyerahkan semula mandat kepada pengundi. Tekanan yang mereka hadapi, kesukaran untuk mengekalkan status quo, komitmen kepada perjuangan, dan akhirnya memeliharan maruah kerajaan negeri, maka tindakan terbaik ialah meletakkan jawatan dan memulangkan kuasa kepada rakyat semula. Maruah diri mereka terjamin, maruah kerajaan terpelihara, dan maruah parti terjaga.

Saya bersyukur kerana kedua-dua pejuang ini memilih opsyen ke-3 yang sekali gus memberi kemenangan moral kepada Datuk Nasaruddin yang secara berani memilih PKR dan menggagalkan komplot yang didalangi Najib sendiri.

Menurut Raja Petra (RPK), yang boleh dirujuk melalui "SanggahTokSago"{http://sanggahtoksago.blogspot.com/2009/02/pendedahan-terbaru-terima-rm10-juta.html}, tawaran keduniaan cukup tinggi, RM10 juta seorang, dan Datuk Nasa ditawarkan jawatan tertinggi, MB Perak.

Esok, Speaker DUN akan memaklumkan kekosongan kerusi Dun Behrang dan Cangkat Jering. Sama-samalah kita saksikan ke manakah arah yang akan dipilih oleh pengundi di kedua-dua Dun ini. PRK ini akan menjadi penanda aras terhadap masa depan Pakatan Rakyat dan juga UMNO.

Di Simpang 4, AS, 11.05pm.

No comments:

Post a Comment