22 August, 2009

Rohaizat Kebingungan, Adakah PAS Mula Menyelesakan Diri?

Salam Ramadhan buat pembaca dan pengunjung.

PRK N11, Permatang Pasir, agak menghimbau saya, terpanggil-panggil. Memandangkan Permatang Pasir terletak dalam kubu Anwar Ibrahim, dan boleh dianggap sebagai kubu PAS, saya merasakan setiap penyokong PR dan PAS akan mudah selesa dan yakin untuk menang.

Apakah keadaan sebenar benar-benar begitu?

Dalam hal ini, saya tidak akan banyak mengupas, tetapi saya akan "copy" dan "paste" 2 posting oleh Sheikh Kickdefella, dan 1 posting Mat Saman Kati (Perakekspres). Ketiga-tiga artikel atau posting agak relevan dan untuk dijadikan renungan kepada saf pimpinan PAS dan PR yang kadang-kadang mudah syok sendiri, dan mudah lupa bahawa dari mana sumber kuasa mereka.

Saya membuka gelanggang ini, dengan menurunkan optimisme Syaed Azidi akan prospek PAS di PRK N11 ini,

"Bagaimanapun, jika UMNO merasakan bahawa nasib mereka kini bertambah baik selepas meraikan kekalahan kecil di Manek Urai, UMNO juga perlu mengambil kira bahawa, kemungkinan apa yang berlaku dalam pilihanraya umum 2008 belum lagi yang terburuk.
Ini kerana ada beberapa faktor yang perlu UMNO dan BN fikirkan,
  • Dalam pilihanraya umum 2008, Anak Pulau Pinang adalah Perdana Menteri Malaysia tetapi hari ini, anak Pulau Pinang itu telah dipaksa mengosongkan jawatan itu lebih awal dari jadual yang lebih selesa bagi beliau.
  • Dalam pilihanraya 2008, Anwar Ibrahim belum dapat bertanding dan hari ini Anwar Ibrahim sudah berada ‘disitu’.
  • Dalam pilihanraya 2008, belum ada sebarang ikatan diantara PAS dan DAP tetapi selepas 8 Mac 2008, ternyata masyarakat cina amat-amat selesa dengan PAS.
  • Pentadbiran Pakatan Rakyat yang diterajui oleh DAP tidak menimbulkan sebarang masalah kepada penduduk tempatan.
  • Formula yang dibawa oleh Pakatan Rakyat telah berjaya menyakinkan banyak pihak bahawa ianya satu formula yang boleh menggantikan BN.
  • Mengekalkan seorang ADUN Melayu sebagai Penyokong Kerajaan dalam keadaan sekarang lebih penting dari menambah ADUN Melayu didalam Pembangkang di Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang.

BN tentu berusaha untuk membangkitkan isu ‘skandal’ ahli exco DAP di Selangor tetapi terlalu sukar bagi mereka yang berada diluar kepompong UMNO untuk mempercayainya berbanding dengan mempercayai bahawa ia suatu pengkhianatan oleh UMNO.

BN mungkin gembira untuk memainkan isu ketidak sefahaman pimpinan antara parti dalam Pakatan Rakyat, tetapi BN juga terbuka dengan begitu banyak masalah dalaman yang bersedia untuk dilaporkan oleh bekas-bekas pimpinan parti komponen BN yang kini bersama Pakatan Rakyat.

Isu lapuk seperti PAS sebagai boneka DAP mungkin hanya memualkan bagi penduduk Permatang Pasir apalagi bila isu sebegitu terbukti gagal memenangkan BN di Parlimen Bukit Gantang bahkan turut gagal di Manek Urai dimana hampir 99% pengundi dari keturunan Melayu."

Untuk bacaan lanjut, sila klik(http://kickdefella.wordpress.com/2009/08/02/apa-nak-umno-galas-ke-permatang-pasir/)

Saya pun berkongsi rasa yang sama seperti Syed Azidi, tambahan lagi UMNO kini agak terdesak apabila mereka terjerat dan terperangkap dengan masalah integriti calon. Muhyidin dan Zahid Hamidi terkial-kial untuk menyucikan calonnya.

Namun, saperti yang saya ajukan, adakah PAS dan PR benar-benar ketahui, sedar, faham, dan insaf akan rasa, pandangan, kehendak, dan keperluan rakyat terutama golongan muda terhadap PAS, PKR, DAP, dan PR umumnya.

Fikirkanlah wahai individu-individu yang diamanahkan oleh rakyat untuk ditakdirkan berada dalam saf pimpinan, sebagai ADUN dan Ahli Parlimen.

Dengan seruan itu, saya akan bergerak ke isu yang kedua ...

Sedikit masa dulu, cuba imbas Muktamar PAS di Selangor tempoh hari, cuba imbas balik apakah isu yang begitu menggegarkan PAS sehingga hampir-hampir membentuk dua jalur pemikiran dan kelompok ( pemikiran TGNA dan pemikiran TGHH ).

Sebelum saya tangguhkan posting ini, saya minta izin dari Sheikh Kickdefella, dan saudara Mat Saman Kati kerana "copy" dan "paste" posting kalian. Terima kasih ye.

Oops .. Sabar! Saya akan sambung ...

Di Simpang 4, AS, 7.30am.

1 comment:

  1. Bro,

    What that piece of garbage (read: Tantawi) did was CLASSLESS, IMMATURE and down right EVIL.

    In the holy month of Ramadhan, he has managed to single handedly destroy the marriage of a fellow muslim brother.

    He may have been given the assurance of paradise by Saint Nik Aziz but he may have forgotten that the real Judge is the Almight Allah S.W.T.

    Semoga dia mendapat balasan dan azab yang setimpal di dunia ini dan di akhirat. Semoga Allah melaknat dirinya, keluarganya serta keturunannya.

    ReplyDelete