08 June, 2012

PTPTN dan UNISEL: Kesian Najib, TPM dan MPT Tidak Cerdik!


Salam. Khaled Nordin, menteri Pengajian Tinggi mengesahkan PTPTN membekukan pinjaman kepada pelajar baru UNISEL. Katanya, pembekuan ini untuk memberi peluang kepada kerajaan Selangor untuk menyediakan percuma.

TPM, Mahyudin pula mempertahankan tindakan Si Khaled ini, dan komen Noh Omar begitu cerdik sekali, katanya, pinjaman ini akan dipertimbangkan sekiranya pihak kerajaan Selangor mengaku tidak mampu menyediakan pendidikan percuma.

Khairy pula menempelak tindakan PTPTN atau Kemnterian Pengajian Tinggi (KPT) membekukan pinjaman ini. Rasanya Khairy melihat seolah-olah UBN menjadikan pelajar sebagai mangsa atau dendam dalam soal perbezaan tanggapan antara UBN dan PR tentang pedidikan percuma.

Permainan psikologi ini yang digerakkan oleh Khaled ini amat berbahaya kepada survival UBN. Walau apapun alasan yang diberikan, rakyat, para pelajar yang terlibat, dan para ibu bapa mereka akan membaca bahawa ini tindakan balas dendam dan politik tidak bertamadun. Ini akan mengundang kejengkelan dan rasa meluat kepada UBN semakin merebak, apatah lagi dalam kalangan mahasiswa.

Rakyat akan mendapat mesej bahawa kedua-dua menteri yang bergelar Datuk Seri dan kedangkalan TPM begitu cetek deria ilmu tapi begitu tebal dengan sikap dan tindakan balasa dendam!

PR membentangkan pendidikan percuma dari Tadika hingga ke peringkat Ph.d dalam kerangka ekonomi yang lebih besar dan urus tadbir ekonomi yang telus dan sifar rasuah dan setalah menguasai Putrajaya. Pendidikan adalah tanggungjawab Persekutuan bukannya tanggungjawab kerajaan negeri perse.

Kalau kerajaan Selangor tidak mampu, rakyat memahaminya. Namun, mereka akan terjerat nanti sekiranya kerajaan Selangor untuk membantu pelajar-pelajar baru UNISEL tanpa bantuan PTPTN. Khalid Ibrahim mula bertindak dan memberi komitmen kerajaan negeri Selangor akan membantu. Khalid menyatakan sebagai langkah awal, dana bantuan ini akan dapat ditampung melalui pengapungan aset UNISEL iaitu 600 ekar tanah mlik UNISEL yang bernilai sekurang-kurangnya 30 juta.

Bayangkan sekiranya kerajaan Selangor benar-benar nekad untuk menjadi model pendidikan percuma, dan sekiraya mereka mampu menyediakan dananya, akan mengesahkan bahawa PR mampu melaksanakannya sekiranya menguasai Putrajaya pada PRU13 nanti. Dan, saya percaya kerajaan Selangor mampu merealisasikannya.

Hasil akhirnya ialah rating PR akan melonjak naik, dan UBN akan tercungap-cungap terjerut dengan permainan yang sengaja mereka mainkan. Jadi, yang sebenarnya memusuhi rakyat bukannya PR tetapi UBN sendiri!

No comments:

Post a Comment