14 May, 2008

Bahagian II: Kerajaan Rakyat Kedah; Bagaimana Persepsi Rakyat?

Bandar pula terkait rapat dengan urbanisasi. Bandar menjadi pusat dan nadi proses modenisasi khususnya ekonomi industri. Dari era Dr Mahathir, bandar begitu pesat membangun dan dipacu deras dengan alasan ”kita telah jauh ditinggalkan di belakang". Kalau diteliti secara halus, permasalahan kehidupan di bandar kini cukup kronik bahkan tragis. Mengapa? Ironisnya, semakin urban sesuatu kota, semakin parah kehidupan sosialnya.

Apabila aspek perancangan bandar gagal mengambil kira unsur manusia, agama, dan moral maka mahu tak mahu komuniti bandar terpaksa berdepan dengan permasalahan sosial yang cukup parah. Permasalahan ini, sesungguhnya terkait secara langsung dengan survival keluarga mereka. Mahu tak mahu, permasalahan ini akan menjenguk pintu-pintu rumah mereka. Akhirnya, mereka, yang dahulunya begitu pasrah dan tak banyak kerenah, kini, mereka seolah-olah berdepan dengan jalan mati, suatu tindakan dan suatu keputusan perlu diambil. Maka gema suara mereka bergaung pada PRU12.

Yang ingin saya tarik perhatian di sini ialah harapan dan impian mereka apabila mereka bangun dari tidur yang lena dan lama. Harapan itu menjadi menggunung. Mereka mahukan hasil dan bukti. Namun, saya beranggapan, mereka sebenarnya sedar akan kemampuan KR dalam konteks "Federalisme ala Malaysia", namun KR harus memulakan langkah konkrit dalam batas-batas kemampuan mereka.

Saya amat berharap KR khususnya KR Kedah peka tentang hal ini. Permasalahan komuniti bandar khususnya yang terlingkung dalam Majlis Bandaraya Alor Star (MBAS) harus segera ditangani. Permasalahan jalan-jalan dalam taman-taman perumahan, longkang, taman-taman permainan, premis-premis hiburan, laluan trafik, soal keselesaan dan keselamatan harus "ditangani" segera dan pada waktu yang sama perlu "bijaksana". Sekurang-kurangnya, kini, seharusnya, bahagian pembangunan MBAS telah pun mempunyai data-data tentang status prasarana di setiap taman dalam lingkungan pentadbirannya. KR Kedah harus dan mesti dilihat "berkemampuan" dalam "kedaifan" dana.

Hal ini perlu diambil serius. Peranan dan kuasa golongan menengah baru ini begitu berkesan dan mampu mencetus situasi tsunami. Anggapan bahawa sokongan akar umbi yang jauh di desa masih tetap setia walau apa-apa pun berlaku masih boleh dipersoalkan. Daripada segi perkiraan politik, sokongan akar umbi tidak mampu mencetus kemenangan bagi kawasan-kawasan pengundi bercampur. Kemenangan di kawasan ini ditentukan oleh pengundi "atas pagar". Harus diingat, sebahagian besar pengundi "atas pagar" ini datangnya daripada golongan menengah ini. Ini membawa makna yang cukup signifikan bahawa kuasa golongan baru ini cukup kuat dan dominan, dan merekalah yang menghuni kota-kota.

Mereka merupakan "silent majority", tidak vokal, tetapi mampu menjadi "giant killer". oleh itu suara-suara halus mereka, kehendak mereka, impian mereka, harus dan wajib diambil kira dalam segala aspek perancangan sejauh yang menyangkut soal-soal PBT. Jika tidak Tsunami ke-3 tidak mustahil bakal berlaku.

Tunggu ........ analisis selanjutnya tentang perlukah ketuanan Melayu ditransformasikan atau telah tidak relevan lagi?

No comments:

Post a Comment