14 May, 2008

Kerajaan Rakyat Kedah: Bagimana Persepsi Rakyat?

Pertamanya, diucapkan syukur alhamdulillah kerana dengan izin-Nya, perjuangan yang menelan begitu banyak air mata, pengorbanan wang ringgit yang tercurah, maki hamun yang dilemparkan, dinafikan dengan sengaja akses kepada kemudahan-kemudahan kerajaan, akhirnya rahmat Allah s.w.t datang jua membuka hati-hati yang selama ini tertutup rapat, dan pada 8 Mac 2008, tersungkurnya BN Kedah. Era baru bagi Kedah bermula.

Hingga ke tarikh ini, Kerajaan Rakyat Kedah (KRK) telah menanjak usia 2 bulan lebih. Tempoh 2 bulan ini sebenarnya terlalu singkat untuk menilai KRK ini. Saya percaya, bagi YB dan Exco, tempoh ini amat tidak cukup untuk menyelesaikan begitu banyak beban dan masalah yang ditinggalkan oleh kerajaan terdahulu. Tetapi, bagaimana dengan rakyat, yakni persepsi rakyat Kedah?

Sesungguhnya, rakyat telah lama terbeban. Telah lama muak dengan segala tindak-tanduk YB-YB terdahulu. Bayangkan hidup pak tani yang terbeban dengan segala kenaikan kos yang begitu mendadak dalam pengusahaan padi. Ironisnya, orang lain yang kaya. Ini adalah antara contoh penderitaan klasik yang terbeban di pundak mereka tanpa rela. Sekali lagi, ironisnya, kerajaan itulah yang mereka pilih dan gantungkan harapan mereka.

Rakyat Kedah sebenarnya amat memahami situasi yang dihadapi oleh KRK dalam merumuskan dasar-dasar terutama yang berkaitan dengan aktiviti-aktiviti yang tidak seiring dengan syariat Islam, yang bukan sahaja menyentuh secara langsung orang Islam, tetapi juga menyentuh orang bukan Islam. Sebagai contoh, premis judi dan premis yang turut menjual minuman keras. Hal ini belum lagi diambil kira tentang pulau legenda Langkawi. Begitu banyak kontradiksi antara kepentingan pelancongan dan batas-batas akhlak dan moral. KRK perlu bertindak seumpama "menarik rambut dari tepung, rambut tidak putus, dan tepung tidak rosak". Pengalaman PAS Terengganu begitu pahit, dan tidak seluruh pengalaman kelembutan dan kesabaran Tuan Guru Haji Nik Aziz di Kelantan dapat diterapkan di Kedah. Di Kedah, masyarakatnya lebih beragam.

Rakyat secara umumnya memang terpegun dengan latar belakang akademik dan profesional MB Kedah, Ustaz Azizan, dengan masih mengekalkan gaya hidup serba sederhananya. Penghayatannya agamanya telah sedia termaklum. Namun, penilaian akhirnya bukan pada latarnya tetapi pada tindakannya. Kredibiliti seseorang tokoh akhirnya tergantung kepada sejauh mana program-programnya sampai terus ke bawah.

Tidak dinafikan, bahawa KRK telah mula mengorak langkah. Pengumuman MB tentang pengurangan cukai tanah sememangnya dinanti-nantikan oleh rakyat. Begitu juga penangguhan projek mega di Yan, yang akan menelan beratus hektar sawah padi. Fokus kepada pertanian juga satu usaha yang dialu-alukan.

Walau apapun, ada sesuatu yang perlu disegerakan. Yang segera perlu disegerakan. Pada kesempatan ini, saya cuma fokuskan kepada peranan PBT. Saya rasa Exco yang bertanggungjawab ialah YB Taulan Rasul. Tulisan ini bukan niat untuk mencampuri, cuma sekadar "berkongsi rasa dan harapan". Saya dapat merasakan bahawa perjalanan dan program di peringkat PBT berlangsung terlalu perlahan dan tak dapat dirasai denyut dan nadinya.

Peranan PBT sebenarnya amat berkait dengan komuniti bandar. Satu hakikat yang nyata ialah saiz kelas menengah di bandar telah jauh meningkat berbanding masa dulu. Anggotanya pelbagai - dari lapis intelektual dan profesion. Dengan sifatnya yang pelbagai maka pelbagai pula kehendak dan keperluan mereka. Sebenarnya, kini, amat sukar menelah kehendak dan kecenderungan golongan ini.

Mengapa saya timbulkan soal PBT, komuniti kota, pelbagai lapis intelek dan profesi penghuninya, variasi keperluan dan impian mereka? Barangkali, pada telahan saya, wujud hubungan rapat antara perubahan politik dengan mereka.

No comments:

Post a Comment