15 May, 2008

Kejujuran Di Sebalik Pendakwaan Terhadap Datuk Ramli Yusuff

Ekoran daripada BPR mendakwa Datuk Ramli Yusuff, Pengarah Siasatan Jenayah Komersil Bukit Aman, dengan tiga tuduhan gagal mengisytiharkan harta, saham 154,000 unit, dan terlibat dalam perniagaan menimbulkan beberapa persoalan.

Terkini ialah pendakwaan terhadapnya yang sedang berlangsung ialah salah guna kuasa. Beliau didakwa menyalahgunakan kuasa menggunakan helicopter milik PDRM untuk meninjau tapak ladang di Sabah. Memang kelihatannya Datuk Ramli telah memanipulasi kuasanya, namun adakah hanya beliau seorang sahaja yang melakukannya?

Persoalan pertama, masa pendakwaan. Adakah secara kebetulan tarikh pendakwaan yang dipilih BPR sehari selepas Datuk Ramli membuat pendedahan dalam akhbar bahawa beliaulah orang yang disiasat oleh BPR yang didakwa memiliki harta 27 juta ringgit? Dapat kita rasakan bahawa tarikh pendakwaan itu dilakukan sebagai tindak balas terhadap pendedahan Datuk Ramli yang tidak senang terhadap “kerahsiaan” siasatan BPR. Dengan kata lain, Datuk Ramli mempersoal sikap profesional dan tahap integriti BPR dalam mengendalikan siasatan berprofail tinggi.

Persoalan kedua, bermulanya siasatan terhadap beliau. Dalam pendedahan beliau kepada media, kertas siasatan terhadap beliau dibuka selepas beliau mengetuai pasukan siasatan terhadap kegiatan along sehingga seorang along dari Johor dibuang daerah. Persoalan yang timbul ialah motif siasatan. Adakah pegawai-pegawai atasan lain turut disiasat atau siasatan ini lebih merupakan “siasatan berpilih”? Jauh di dasar hati, terdetik persoalan, bahawa ada sesuatu yang tidak kena. Kalaulah siasatan itu telah bermula sebelum itu, dirasakan persoalan tidak timbul sama sekali.

Persoalan ketiga, tiga kesalahan yang didakwa dilakukan oleh Datuk Ramli menampakkan bahawa seolah-olah sengaja mencari kesalahan. BPR seolah-olah sukar mencari bukti kesalahan sehinggakan terpaksa menggunakan kuasa untuk mendapat maklumat daripada adik-beradik Datuk Ramli. Masa adik-beradik Datuk Ramli diambil keterangan begitu hampir dengan tarikh dakwaan. Sekali lagi, menampakkan pihak BPR begitu terdesak.

Akhirnya, persoalan keempat, adakah Datuk Ramli telah menyinggung pihak-pihak tertentu dalam proses siasatannya terhadap kegiatan along di Johor itu? Atau telah menemui sesuatu jaringan yang menjangkau orang-orang “invisible” tetapi berpengaruh? Atau beliau ditanggap “troblesooter” dan “sukar dikawal”.

No comments:

Post a Comment