26 July, 2008

Bingkisan untuk Renungan

Salam Ukhwah,

Dalam bersantai, dan bermenung, sambil menanti-nanti sms yang tak kunjung-kunjung datang, beberapa hal kadang-kadang mengeletek. Blog demi blog ditelusuri, akhbar-akhbar internet dilayari. Otak kadang-kadang diketuk-ketuk.

Soal marah-marah tentang muzakarah Pas-Umno, op silap, muqabalah, rasa saya telah pun antiklimak. TGNA telah menegaskan bahawa beliau tidak mahu bertanggungjawab jika sesuatu yang buruk berlaku terhadap Pas sekiranya tindakan diambil oleh pihak pimpinan tertinggi tanpa restu beliau.

Yang ada kini ialah muqabalah, bertemu atau bersemuka, itu pun dalam skop kepentingan agama dan bangsa semata, tanpa menjejaskan hubungan Pas dalam Pakatan Rakyat. Kebijaksanaan pimpinan tertinggi Pas dalam menamgani isu ini melegakan banyak pihak: Pakatan Rakyat, ahli Pas, simpatisan Pas daripada bukan Melayu, ahli umno (maaf, kalau ada), dan rakyat terbanyak.

Mereka berasa lega bukan apa tetapi mengingatkan masa inilah masa terbaik untuk melakukan perubahan ke arah hidup yang lebih sejahtera khususnya untuk anak cucu kita kelak. Terlalu banyak sendi-sendi kehidupan, dan hidup beragama yang telah rosak sejak 50 tahun merdeka.

Hak untuk membawa kesejahteraan bukan semata-mata hak Umno sahaja. Rakyat harus faham bahawa tanpa menafikan kebaikan-kebaikan yang dibawa BN dan Umno, bahawa Umnolah yang menghakis, dan meminggirkan orang Melayu dalam segala segi. Tak ada salahnya, pemodenan dan pembangunan, tetapi apabila industrialisasi yang melampau tanpa pertanggungjawaban sosial, moral, dan agama maka pemodenan itu akan bersifat "hedonis".

Banyak lagi yang ingin ditulis, tetapi banyak kerja-kerja wajib perlu dilaksanakan.

undur dulu ...

No comments:

Post a Comment