28 July, 2008

Catatan Santai Buat TGNA

Salam ukhwah,

Terasa nak mengetip keyboard la. Pas ni nak sambung kerja-kerja rutin. Malam kian larut. Ada beberapa perkara bermain-main di kepala.

Satu, kebijakan TGNA dalam berpolitik. Bubar Pas, bubar Umno, tubuh parti baru berasaskan Islam. Ini kebijakan dan memerangkap lawan. Bedolah telah melebarkan skop muqabalah, boleh memasukkan agenda politik. Ini telah ditolak TGNA. Kebijakannya ialah orang umno mesti sayang akan partinya. Orang Pas sayang akan partinya. Orang Umno tidak mungkin tukar ic kepada ic Pas, begitu juga orang Pas, tak akan sekali-kali akan guna ic Umno. Dua-dua ketegar. Kita tentunya boleh faham kan. Politik ialah ideologi dan masing-masing sanggup hilang nyawa dalam mempertahan iedologi. Maka yang terbuka: bubar kedua-dua. Asalkan dasar parti baru ini ialah Islam.

Kedua, perangkap. Kalau betul-betul ikhlas, bubar parti ini bukan sukar sangat. Saya yakin, orang Pas akan setuju kerana tarbiyah orang Pas ialah ikut dan patuh pada pemimpin. Tapi, orang Umno, belum tentu. Tahu kenapa? Rasanya boleh jawab sendiri kot.

Ketiga, bila masuk blog DSAI, ada video TGNA membaca doa selamat khusus kepada DSAI. Kata TGNA, "kesian kat dia". Kita berdoa semoga Allah memberi rahmat-Nya kepada TGNA atas keprihatinannya membela orang yang diaibkan. Kita agak heran, kenapa TGNA ni begitu ambil berat hal DSAI ni. Di luar, orang-orang akan bertanya kenapa. Adakah seperti sindir Sayuti Omar, orang baju petak-petak merah tu la yang suruh TGNA baca doa tu?

Rasa sayalah. dan saya nak cerita sikit. Semasa Anwar jadi TPM dan Menteri Kewangan, TGNA jadi Menteri Besar Kelantan. Seluruh ceruk rantau Tanah melayu, Sabah, dan Sabah tahu betapa Kelantan di bawah Pas didiskriminasi cukup hebat oleh BN. Peruntukan pembangunan jauh sekali. Malah duit pembangunan yang masuk adalah melalui JPP, dan disalurkan melalui agensi-agensi kerajaan seperti Risda, Felda, JKKK, Kesedar. Bukan itu sahaja, geran wajib pun sengaja dilambat-lambatkan.

Kita sedia maklumkan bahawa hasil kerajaan Kelantan tak banyak malah setiap kali belanjawan, mesti belanjawan defisit. Cuma dua tiga tahun terakhir ni, baru kerajaan negeri ada duit sikit. Jadi, salah satu sumber wang ialah geran wajib kerajaan Persekutuan yang termaktub dalam Perlembagaan.

Tak faham lagi, pada siapa TGNA nak mengadu. Yang pegang duit Persekutuan ketika itu ialah Anwar Ibrahim. Cuba tanya TGNA, apa yang Anwar ni buat? Adakah geran itu ditahan? Cuba tanya lagi, adakah Anwar itu sebagai TPM, dan Menteri Kewangan (besar kuasa dan jawatan tu!) tak hormat TGNA? Rasanya, TGNA, kalau Anwar itu sombong dengan jawatan kuasa yang dia ada, tak hormat pula sekurang-kurangnya kalau tidak sebagai Menteri Besar, atau Tok Guru, sekurang-kurangnya sebagai orang tua, rasanya TGNA dah lama "reject" kerjasama dengan PKR, dan DAP. Rasa saya, TGNA "kenal" benar-benar siapa Anwar itu. Macam TGNA "reject" muzakarah dengan Umno.

Nak tulis lagi, tapi embun jantan dah menitik. Rasanya nak tulis surat terbuka kepada Pakatan Rakyat - PAS, PKR, DAP, dan Umno. Kena peram dulu idea-idea itu.

Baru teringat, nak tulis juga tentang transformasi ketuanan Melayu. Dah terlupa tentang hal ini. Tapi kena tulis juga. Banyak orang dok masih pegang definisi yang berbentuk nostalgia, sedangkan persekitaran, dan iklim politik, serta pemain-pemain politik (grass root) telah diambil alih, sekiranya kita teliti baik-baik PRU12 yang lalu.

Ok, undur dulu ..

Wassalam
,

No comments:

Post a Comment