06 April, 2009

Najib dan "Check and Balance"

Mahu Tak Mahu, Berkenan Tak Berkenan, takdir telah menentukan Najib akhirnya menjadi PM ke-6 Malaysia.

Dengan moto, "Satu Malaysia" dengan rakyat diberikan penekanan dan prioritas, Najib menjanjikan perubahan yang benar-benar akan dilakukan beliau. Beliau juga berjanji untuk memfokuskan agendanya kepada generasi mudanya.

Muhyiddin Yassin, timbalannya, tidak berhenti-henti mencanangkannya betapa perubahan yang dijanjikan itu adalah benar-benar serius. Agenda perubahan ini juga dibeberkan juga oleh calon UBN Bukit Gantang, Ismail, dan Ganesan.

Sebagai bukti perubahan yang akan dilakukan itu, Najib telah turun padang ke Petaling dengan gaya dan "baju rakyat". Harakah dan Suara Keadilan ditarik balik penggantungan 3 bulan penerbitan. 13 orang dibebaskan dari ISA termasuk 2 pemimpin Hindraf. Semakan terhadap ISA juga dijanjikan Najib.

Terlalu awal untuk menilai janji-janji ini. Janji-janji ini kalau dikira UBN dalam stuasi "under dog" tidaklah terlalu luar biasa. Malah mungkin sesetengah rakyat dah dapat membaca yang tersirat daripada pembebasan 13 tahan ISA itu dan penarikan balik penggantungan penerbitan Harakah dan Suara Keadilan. Tidakkah mungkin, hal ini telah pun dirancang dari awal memandangkan kem Najib telah pun diberi komitmen oleh Pak Lah sebel;um beliau berlepas ke Kuwait bahawa perialihan kuasa berlaku?

Check and Balance

Sejak PRU 12, Mac 2008, majoriti 2 per 3 UBN berjaya dinafikan. Daripada tindakan-tindakan UBN selama ini memperlihatkan UBN mengalami "sindrom denial" - meletakkan kesalahan atau punca kekalahan mereka di luar daripada faktor dalaman mereka.

Dalam PAU'09 baru-baru ini baru kedengaran daripada mulut Pak Lah dan Najib sendiri bahawa memang wujud faktor dalaman yang agak parah yang perlu diperbetulkan sekiranya ahli UMNO mahu mempertahan survival UMNO di persada Malaysia.

Pengakuan ini, rasanya, lebih kepada kerana akan berlangsungnya 3 PRK pada 7 April 2009. Pegakuan itu dibuat dalam konteks PRK tersebut.

Ada 2 keadaan yang perlu pertimbangan yang serius:

Keadaan 1:

Dengan mengambil kira "sindrom denial" terhadap berlakunya penghakisan sokongan rakyat terhadap UBN dan akan berlakunya kemelesetan ekonomi, didapati UBN kelihatan masih angkuh dan enggan mengakui kesilapan mereka, MAKA RAKYAT HARUS MEMBERI AMARAN DAN PETUNJUK YANG JELAS BAHAWA SEKIRANYA MEREKA MASIH ENGGAN BERUBAH, SEKURANG-KURANGNYA 2 BUKIT ITU MESTI DIBERI KEPADA PAKATAN RAKYAT.

Dengan kekalahan ini, Najib dan barisan kepimpinannya termasuk TDM dipaksa menerima hakikat bahawa mereka perlu jujur untuk berubah dan dengan itu walau apa pun kosnya perubahan radikal perlu dilakukan. Dan mereka pasti akan bekerja lebih kuat untuk rakyat.

Dengan kekalahan ini menjadi petunjuk jelas bahawa jika sesuatu fundamental tidak dilakukan, UBN akan hilang dari persada politik tanah air!

Lagi pun, kekalahan ini tidak merugikan mereka kerana kedua-dua kerusi ini adalah milik Pakatan Rakyat.

Rakyat atau pengundi tidak perlu rasa bersalah.
"Satu Malaysia" mesti direalisasikan, bukan hanya dijadikan omongan.

Keadaan 2:

JIKA MEREKA MENANG DI KETIGA-TIGA PRK INI MENANDAKAN ATAU MEMBERI MESEJ BAHAWA PERALIHAN KUASA ITU DITERIMA OLEH RAKYAT. APABILA MEREKA MENDAPAT MESEJ INI SEKALI LAGI MEREKA AKAN MULA MEMBANGGAI DIRI DAN KEMBALI BERSIKAP ANGKUH.

Dalam keadaan ini, kita khuatir, perubahan yang dijanjikan akan menjadi perubahan kosmetik dan tidak jujur.

Oleh itu, pada saya, adalah amat penting untuk memastikan agar agenda perubahan yang dicanangkan dengan begitu gempita itu dilaksanakan dengan agresif.

Untuk memastikan perubahan itu benar-benar berlaku, pengundi-pengundi atas pagar dan "kelabu" mesti memberi kemenangan kepada PR.

Dengan kekalahan itu, tidak perlu rasa bersalah kerana kesan akhirnya rakyat juga yang akan mendapat pembelaan yang sewajarnya.

Di Simpang 4, AS1.30am

No comments:

Post a Comment