02 April, 2009

PRK309(4): Madah Berhelah Musa Hassan


Pada 30 Mac 2009, pihak pengurusan polis Ipoh telah menambah 2 larangan dalam senarai larangan dalam berceramah dalam 3 PRK ini. Larangan pertama, tidak boleh menyentuh isu Al Tantunya dan larangan kedua tentang isu perampasan kuasa di Perak.

Apabila pihak PR enggan mematuhinya kerana merekla tidak nampak kaitannya dengan kes yang sedang dibicarakan sekarang. Manakala tentang isu perampasan kuasa, episod kudeta, apa yang yang nak dijelaskan oleh PR ialah soal tafsiran undang-undang, bukan membicarakan isu kesultanan dan kredibilitinya.

Bagi pihak PR, kedua-dua larangan ini lebih menjurus untuk menjaga imej Najib yang bakal dinobatkan sebagai PM ke-6 Malaysia.

Jika benar seperti dakwaan Muhyiddin bahawa barisan pimpinan UMNO yang baru menang itu merupakan barisan terbaik untuk melakukan perubahan fundamental di bawah PM baru, Najib yang didakwa Muhyiddin sangat berwibawa, megapa mereka perlu takut supaya rakyat diberi maklumat siapa sebenar Najib. Kalau tidak benar, mengapa perlu khuatir?

Respons PR yang dianggap Muhammad Taib sebagai "keras kepala" menunjukkan larangan ini nampaknya akan memakan diri mereka sendiri, Musa Hassan bingkas mempertahan diri bahawa larangan itu bukan datang daripada pihaknya.Polis Ipoh yang memandai-mandai. Musa telah takut menjadi sebahagian daripada faktor kekalahan UBN di Bukit Gantang atau Bukit Selambau atau Batang Ai. Najib, tentunya akan menyusun dan memperkemas barisan kabinetnya termasuk semua agensi kerajaan dan tentunya melibatkan pengurusan Polis.

Saya agak hairan, beranikah Polis Ipoh mengeluarkan larangan itu tanpa arahan daripada pihak atas. Ini pilihan raya penting bagi Najib. Jelas, Musa sedang cuba berhelah dan membayangkan bahawa beliau tidak terlibat jika musibah menimpa UBN pada 7 April nanti.

Satu isu lagi bagaimana beliau akan memberi jawapan tentang FRU berkawal di Cangkat Ibul ketika pihak petugas UBN sedang memasang bendera UBN. Cangkat Ibul merupakan kubu kuat PAS. Menurut blogger Cina Islam aka YB Titi Serong, bahawa kawasan ini seperti kawasan larangan bagi BN.[ http://idhamlim.blogspot.com/2009/04/ust-nasa-fru-di-guna-untuk-pasang.htmlTindakan FRU ini memberi mesej jelas mereka tidak profesional dan memihak dalam menjalankan tugas! Siapa yang akan menjadi kambing hitamnya nanti?

Di KL, 11.30pm

No comments:

Post a Comment