23 November, 2009

Isu PBMK Selesai, Selamatkah Husam?


Salam untuk semua.

Isu PBMK telah tamat. Sekiranya ada agenda di sebalik isu untuk menjejaskan PAS Kelantan, bolehlah kita katakan mereka yang beragenda ini telah gagal.

Namun, satu nama yang dikaitkan dengan kemelut ini ialah Husam.

Saya percaya, kemelut ini tidak akan berakhir begitu sahaja cuma wajah dan plotnya berbeza. TGNA dalam menafikan berita bahawa ura-ura Husam mahu meletakkan jawatan sebagai exco dan jawatan lain dalam PAS Kelantan, telah menjawab teka-teki selama ini iaitu mengapa TGNA dilihat begitu rapat dengan Husam.

TGNA, tanpa apologetik menegaskan bahawa Husam merupakan sosok yang cerdik dan berpandangan jauh, dan TGNA memperakukan bahawa jasa Husam terhadap kerajaan PAS Kelantan begitu besar.

Kesan pengakuan TGNA ini tentunya tidak terjangka.

Dengan sosok sebegini, tentulah tidak sukar untuk kita jangkakan tentang adakah Husam disenangi atau tidak oleh rakan-rakan pimpinan baik di peringkat Kelantan atau Pusat.

Kerusi MB Kelantan menjadi idaman, dan masing-masing berasakan diri layak. Oleh sebab Husam dilihat rapat dan dipercayai oleh TGNA, cap mohor yang diperakukan oleh mentornya itu akan dibaca sebagai satu isyarat yang tepat ke kerusi MB Kelantan.

Dengan ketekalan pendirian Husam terhadap perlunya pengukuhan PR dalam menentukan survival PAS dalam meniti masa-masa politik nasional maka Husam tidak disenangi oleh banyak pihak sama ada dalam PAS sendiri dan juga di pihak UMNO (kerajaan).

Cuba kita perhatikan pemberitaan portal berita yang proUMNO, yang secara jelas dalam tajuknya seolah-olah memperkecil atau memperbodoh keputusan TGNA menasihatkan Ariffahmi melepaskan jawatan CEO PBMK. TGNA cuba digambarkan mementingkan Husam daripada menantunya. Keprofesionalan TGNA sebagai pemimpin dan pentadbir diperlekeh. Portal ini sengaja tidak melihat atau memfokus kepada isu sebenar.

Dan saya berkongsi rasa dan pendirian yang sama dengan Pak Bakaq, Penarik Beca, bahawa selepas ini harimau-harimau luka, akan lebih terluka, dan siap akan menerkam Husam bila-bila masa terluang atau lalai.

Maka, bersedialah kamu Husam.

Salak Tinggi, Selangor, 11.54pm


No comments:

Post a Comment