14 August, 2008

Satu Reaksi tentang Langkah Terbaik buat PAS: Satu Pandangan

Salam Ukhwah,

dan selamat bermuktamar ..

Reaksi ini terhasil daripada jengukan saya dalam Tranungkite tentang posting menarik daripada IkangDukang. Posting ini dilulus terbit pada 14 ogos.

Apabila diamati, situasi politik tanah air nampak genting. Genting bagi BN kerana kian hari kian terhakis keyakinan rakyat. Bagi PR pula ialah cabaran dan pergelutan dalam memperkuat barisan PR.Antara ketiga-ketiga parti dalam gabungan PR, PASlah yang memiliki organisasi yang utuh dan merata hingga ke akar umbi. PRU12, kemenangan PR di 5 negeri dan WP Kuala Lumpur adalah salah satunya kerana platform PAS.

TGHH sebagai presiden PAS, sebagai penjaga amanah parti beberapa kali mempertegas akan dasar dan komitmen terhadap dasar asalnya - perjuangan atas dasar Islam.Satu persoalan, adakah PKR dan DAP tidak faham akan dasar PAS? Kalau mereka tidak memahami dengan jelas, bagaimanah boleh berlaku "engagement"? Sdr Khalid Ibrahim dengan jelas menyatakan bahawa PKR dan DAP menerima dasar perjuangan PAS ini.

Soalnya ialah tentang pembentukan kerajaan selepas 16 Sept. ini, kalau diizinkan Allah. Memang PAS dilanda dilema. Apakah pendirian PAS sekiranya majoriti ahli parlimen lebih memihak kepada bukan Islam? Adakah komitmen PR terhadap Islam akan luntur?

Saya kira, kemungkinan PR akan mengesampingkan ISLAM pasca 16 Sept ini tidak akan berlaku. Keyakinan saya ini berasaskan beberapa perkara berikut:

1. Faktor perjuangan DSAI akan Islam, Melayu dan ketamadunan Melayu.

2. Orang Melayu masih mendominasi PKR.

3. DAP kini sedang berartikulasi dengan rentak realiti politik Malaysia.

4. Orang bukan Melayu mula menyakini DSAI akan perjuangannya yang tidak rasis.

5. PAS juga mula mendapat kepercayaan orang bukan Melayu.

6. Gambaran kasarnya, orang bukan Melayu menuntut hak-hak mereka yang ada dalam Perlembagaan dihormati dan ditunaikan.

7. Apabila orang bukan Melayu menyokong PR bermakna mereka memahami dan menerima realiti politik Malaysia, yang terasnya ialah orang Melayu. Ini termaktub dalam Perlembagaan.

oleh itu, saya rasa PAS harus kekal dalam PR pasca 16 Sept kerana konsep dan pelaksanaan Islam di Malaysia, saya yakin akan diserahkan kepada PAS. Dengan itu, saya bersetuju sangat dengan saranan Ikandukang ini.

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment