15 October, 2008

Ironi: Benci Tapi ...

Salam buat pengunjung.

Anwar telah selesai membahas Bajet 2009, bajet terakhir bagi mantan Menteri Kewangan. Mengikut laporan pembahasan Anwar menarik, berfakta, hujahnya bernas, diselang-seli antara serius dan kecindan.

Namun, ada orang yang melupai amanah dan tanggungjawab. Lebih tepat mengkhianati pengundi yang mengundi mereka. Mereka diundi sebagai ahli parlimen. Sebagai ahli parlimen, tugas hakikinya ialah menghadiri sidang parlimen dan terlibat dalam pembahasan.

Mengikut laporan, tiada seorang pun menteri yang hadir termasuk Menteri Kewangan sendiri. Apa hal dengan Najib ni? Takkan dia tidak mengerti amanahnya? Malahan yang lebih menyedihkan ada MP yang berlegar-legar dan berborak kosong di kantin parlimen.

Ini satu perlakuan yang terang-terang mengkhianati amanah dan tanggungjawab! Mereka tidak dapat membezakan antara tanggungjawab dengan perbezaan ideologi.

Inilah satu jenis barisan personal-personal dalam kerajaan yang mendabik dada mengatakan bahawa mereka membela nasib rakyat! Benarkah? Bukankah perlakuan menggambarkan watak kita bukan tutur kata? Sekali lagi benarkah?

Namun, amat anih dengan sikap mereka? Split personality? Najib menegaskan bahawa tak perlu Bajet baru. Ketua Pembangkang, mantan Menteri Kewangan, menegaskan adalah membuang masa membahas bajet yang tidak realitik angka-angkanya kerana situasi ekonomi USA.

Menurut DSAI, bajet 2009 dirangka berasaskan harga minyak dunia, getah, sawit yang tinggi namun dengan kemelesetan yang dijangkakan terhadap ekonomi Amerika (dak kesan dominonya) maka harga komoditi itu telah jatuh dengan teruk. Beban rakyat akan bertambah berlipat ganda. Malahan projek mega masih diteruskan walaupun berlaku bajet defisit.

Maka saranan DSAI adalah begitu mendesak untuk membentangkan bajet baru yang realistik
yang keadaan ekonomi global dan ekonomi Malaysia yang tentunya akan terjejas sama akibat kesan domino kemelesetan ekonomi Amerika. Fokusnya ialah mempertahan ekonomi Malaysia dan membela nasib rakyat akibat harga komoditi yang jatuh teruk itu.

Kata DSAI, kerajaan kini "in denial" tetapi tengok pula apa kata Najib, kita harus bersedia untuk menghadapi kesan domino tersebut dan mengakui akan kesannya terhadap ekonomi Malaysia.
Pak Lah pula kata, projek-projek mega akan dinilai semula. Apakah erti semua ini?

Inilah yang dikatakan "split personality". Kata-kata mereka penuh dengan penafian, malah gesaan DSAI agar dibentuk belanjawan baru ditolak mentah-mentah, tapi mereka mengakui premis hujah DSAI.

Barangkali, sudah sampai masanya kerajaan ini ditamatkan hayatnya.

No comments:

Post a Comment