12 October, 2008

Persidangan UMNO Bahagian: Pimpinan Sibuk, Rakyat Dapat Apa?

Salam dan terima kasih kepada penyinggah,
yang sudi singgah di sini.


Kita kadang-kadang begitu teruja apabila membaca posting-posting dari blog ke blog. Namun begitu, hati kadang ditujah resah juga apabila membaca posting-posting yang bersimpang-siur pendapat mereka.


Saya juga telah selesai membaca siri-siri jawapan dan penjelasan SongkokPutih, bekas Webmaster TKO dengan Tulang Besi. Yang terbaharu, jawapan Roslan SMS terhadap cabaran Tulang Besi. Saya juga mengikuti dari jauh perdebatan YB Khalid Abd Samad dengan individu-individu tertentu, yang juga rakan seperjuangan YB Khalid. Semuanya bermula dengan pertemuan PAS dengan UMNO sebaik selesainya PRU12. Dari sini, timbul dua kelompok pendapat dan pendirian walaupun tidak jelas: PAS harus bersama PR atau tidak bersama PR.


Namun hal ini tidak perlu lagi perpanjangkan. Hal ini kerana Lajnah Politik PAS Pusat telah membuat keputusan dalam mesyuarat baru-baru ini bahawa PAS akan berdiri teguh bersama PR dalam membawa perubahan (baca: peralihan) kerajaan: dari BN (UMNO) ke Pakatan Rakyat. TGHH sendiri sebagai Presiden dan yang mempengerusi mesyuarat tersebut menjelaskan bahawa selepas ini setiap mesyuarat PR, PAS akan diwakili Presiden sendiri, Timb. Presiden, dua naib presiden ( Husam dan Mohamad Sabu), dan Dato' KJ.


Dengan begitu polemik pro dan kontra PAS bersama PR telah memenui titik noktahnya. DSAI sendiri memberi jaminan bahawa mp-mp yang akan membentuk kerajaan PR akan berpihak kepada muslim, dan Islam akan ditegakkan. Khabarnya, (dari blog MSO, dengan izin) menjelaskan bahawa senarai kabinet bayangan telah pun siap dan telah diperaku oleh ketiga-tiga parti. Dan, kalau penyinggah sudi menjenguk blog MSO, saudara Sayuti telah menyenaraikan senarai kabinet yang diemailkan oleh penjenguk blognya untuk tatapan penjenguk blognya. Senarai itu agak menarik juga.


Pada kesempatan ini, ingin juga saya sentuh tentang pelan peralihan jawatan PM. Seronok depa ye, jawatan yang sebegitu penting, dan menjadi penentu hidup mati sebuah bangsa dan negara bernama Malaysia diatur persis memfaraid harta pusaka (istilah Tengku Razaleigh).


Pada hemat saya, pak Lah mengambil keputusan untuk tidak mempertahan jawatan Presiden UMNO pada Mac 2009 bukanlah kerana kerelaan dan keikhlasan, tetapi didesak dan diasak oleh Najib dan kroninya. Namun, kerana Najib terlalu inginkannya, Pak Lah mengalah walaupun dalam hatinya cukup terkilan.


Adakah benar-benar naif dalam hal ini? Apa kata budak-budak penasihat Pak Lah? Saya percaya Pak Lah sedar sepenuhnya. Sekurang-kurangnya terdapat 2 isu yang menghantui Najib: citra dirinya yang cukup tercalar, dan ekonomi Malaysia yang menjunam akibat merudumnya ekonomi USA.


Najib dan kroninya akan berhempas pulas untuk memenangkan Najib. Satu-satu pencabarnya, Tengku Razaleigh akan cuba dikekang sekuat-kuatnya. Regu-regunya iaitu timbalan presiden, naib-naib presiden, dan majlis tertinggi, dalam pemuda, wanita, putera, dan puterinya akan cuba dimenangkan tak kira apa kosnya. Kroni dan proksinya akan berusaha sedaya mungkin untuk menjulang team Najib.


Saya yakin mulai 9 Oktober sehingga Disember ini, semua menteri kanan UMNO termasuk Najib akan memfokuskan segala tenaga untuk pertandingan pada Disember nanti. Saya yakin mereka dah terlupa bahawa mereka ada tanggungjawab sebagai ahli kabinet Persekutuan.


Jadi, apabila mereka terlalu sibuk, dan mabuk kuasa dari Oktober hingga Disember ini, apakah habuan kepada rakyat. Ekonomi bagaimana? Harga sawit bagaimana? Harga getah dah mula menurun melebihi 30%. Kilang-kilang bagaimana? Inflasi yang memuncak, malah ke arah stagflasi, bagaimana? Harga minyak dunia dah turun, apa rekasi mereka? Dalam masa nilai ringgit semakin murah, harga barang meningkat, harga komoditi menurun, adaakah kemungkinan harga beras disubsidi?


Rumusannya, apabila mereka mabuk kuasa, rakyat akhirnya makan apa? Cubalah teka!!!


Dan, adalah Pak Lah naif dalam sikap beralah itu? Adakah itu jerat? Carilah jawapannya.

No comments:

Post a Comment