23 July, 2012

Hebatnya TPM Kita (3)...Referendum


Secara ringkasnya adakah wajar Referendum ini dilaksanakan, bolehlah kita nilai berdasarkan beberapa soalan di bawah:

1.  Masa:  Kini masa yang kritikal, saat-saat menjelang PRU13. Silap percaturan akan membawa padah.

2.  Hujah Khalid: Pengurusan SYABAS, harga air, dan sistem penyampaiannya. Di manakah tahap pencapaian SYABAS dalam soal membekalkan air terawat kepada rakyat Selangor?

3.  Hujah TPM: Benarkah berlaku krisis air di Selangor sehingga perlunya Pusat membela SYABAS dan bertegas ingin melaksanakan Langat 2?

4.  Siapakah stake holder dalam isu ini?

Jika stake holder dalam isu ini ialah rakyat Selangor maka wajarlah referendum ini dilakukan. Kerajaan Selangor tidak akan rugi apa-apa kerana peswastaan air sebenarnya dalam kuasa Pusat. Jika rakyat bersetuju maka kerajaan Selangor tidak dapat dipersalahkan kerana persetujuan rakyat itu bermakna rakyat Selangor sanggup membayar apa saja kos daripada program penswastaan (pembinaan Loji Langat 2).

Namun adakah Pusat sanggup menerima keputusan referendum itu? Bagaimana sekiranya hasil referendum menunjukkan rakyat tidak bersetuju?

Hemat saya ialah TPM telah terjerat dengan egonya sendiri! Nasihat saya untuk sekian kalinya ialah jangan sampai rakyat dapat membuat rumusan bahawa TPM semata-mata menjaga kroni daripada menjaga kebajikan rakyat Selangor!

No comments:

Post a Comment