30 March, 2009

PRK309: MAHATHIRISME, BERSEDIAKAH UMNO BERUBAH?



Perhimpunan Agung UMNO telah tamat dan masing-masing telah pun pulang ke sarang. Tentunya mereka pulang dengan rasa ynag berbaur. Ada yang terlalu puas hati, yang pulang dengan sakit hati, kesal dan jengkel.

Najib telah pun disahkan sebagai Presiden UMNO dan akan mengepalai segala legasi Mahathirisme dan Abdullahisme yang begitu berbaur.

Najib telah pun diberi satu barisan bala tentera yang dikehendaki, dengan penolakan sebahagian besar generasi lama, dan hadirnya muka-muka baru.

Secara zahiriah, nampak seolah-olah dengan hadirnya muka-muka baru atau barisan pelapis ini, UMNO di bawah kepala baru mahu berubah. Sama-samalah kita tunggu, adakah seruan Abdullah pada ucapan dasar beliau bahawa UMNO sedang menggali kuburnya sekiranya laluan yang dipilih selepas ini adalah jalan “order” lama. Abdullah menegaskan bahawa di luar sana sedang dan telah berlaku perubahan yang radikal terutama dalam kalangan generasi muda.

Namun, sesuatu yang menuntut perhatian ialah pelanggaran janji Che Det untuk tidak hadir dalam PAU 2009. Puncanya beliau kesal dan kecewa dengan perwakilan yang memenangkan KJ sebagai Ketua Pemuda UMNO yang sekali gus menundukkan anaknya Mukhriz. KJ telah pun didapati bersalah dengan umpanan politik dan diberi amaran serta boleh bertanding, tidak sebagaimana Ali Rustam.

Tetapi, apa agaknya ilham yang tiba-tiba muncul di benak Che Det sehingga beliau lupa akan janjinya itu. Che Det akhirnya hadir juga pada sesi akhir PAU’09. Beliau bukan sahaja hadir malah telah berpelukan dengan Abdullah sebagai tanda berdamai malah mengiktiraf regu Najib-Mahyudin. Che Det juga telah memberi komitmen untuk menganggotai semula UMNO.

Najib pula begitu teruja dengan mentornya malah menawarkan Che Det sebagai Penasihat UMNO (atau cabinet?). Che Det menafikannya.

Bahawa Che Det merupakan mentor kepada Najib dan sokongan Che Det yang konsisten terhadap Najib malahan Che Det sanggup berperang dengan Pak Lah kerana keengganan Pak Lah memindahkan kuasa kepada Najib sehingga terpaksa didesak dan diasak memungkinkan Najib akan menjadikan Che Det sekurang-kurangnya sebagai pakar rujuknya kalau Che Det menolak jawatan penasihat tersebut.

Saya agak yakin bahawa apabila Che Det memberi komitmen untuk tidur sebantal dengan Najib dan Mahyudin, tentunya telah mengambil kira kedudukan Mukhriz dalam kerajaan atau parti.

Soalnya kini, adakah akar umbi atau pemimpin pertengahan peringkat cawangan dan bahagian menerima perkembalian semula Mahathir ini? Bagi pemuja Mahathir, perkembalian ini amat ditunggu-tunggu oleh mereka.

Kalau kita sorot pilihan raya 2004 yang dikepalai oleh Pak Lah, Pak Lah meneng besar dan dengan itu mendapat mandat kukuh bertakhta di Putrajaya. Mandat besar ini diperoleh setelah Mahathir meletak jawatan sebagai PM. Sekiranya Mahathir yang menjadi terajunya, saya percaya Pakatan Rakyat dah pun berada di Putrajaya.

Memang diakui di bawah Mahathir, ekonomi diurus dengan cekap sekurang-kurangnya pada pandangan kroni dan pada mazhab Mahathir. Rakyat tidaklah terlalu tertekan. Kenaikan kos hidup ditangani dengan hati-hati.

Namun, ekonomi bukanlah segala-galanya. Pada era Mahathir, soal kroni, tender runding terus, kos projek yang melampau, urus tadbir korporat yang rendah standardnya, kemiskinan bandar dan perbezaan yang nyata taraf hidup bandar dan kampung, penggunaan dana kerajaan atau GLC yang gelojoh menjadi tanda tanya yang tidak terjawab.

Ekonomi bukanlah segala-galanya. Institusi-institusi kerajaan diceroboh oleh aparat politik dengan rakus – PDRM, SPRM, institusi kehakiman dan institusi pendidikan. Ini menggambarkan doktrin pengasingan kuasa di Malaysia, di bawah Mahathir tidak berlaku malah diceroboh. Lihatlah bagaimana institusi Raja-Raja Melayu dicerobohi.

Bagaimana dengan suara rakyat? Di bawah seliaan Mahathir juga ruang demokrasi benar-benar sukar untuk bernafas. Permit majalah dan akhbar pembangkang atau yang tidak sealiran dengan kerajaan dipantau ketat. Ahli-ahli politik pembangkang yang lantang akan diISAkan.

Rakyat bawahan, bagaimana? Era Mahathir menampakkan dengan jelas rakyat terbanyak terabai. Dasar Ekonomi Baru yang semangat dan matlamatnya diteruskan dengan pelbagai nama hanya alat atau batu lompatan untuk kroni mencari kekayaan untuk diri dan keluarga. Ketika inilah rakyat bukan Melayu mendapat mesej bahawa UMNO dan BN mengamalkan perkauman yang ketara.

Apabila Pak Lah mengambil alih negara, kemenangan besar dalam pilihan raya menandakan harapan rakyat begitu menggunung agar Mahathirisme dikikis perlahan-lahan, dan rakyat terbanyak terbela. Namun harapan rakyat hanya tinggal impian malah yang muncul ialah dominasi menantu. Ekonomi pula tidak berkembang malah penyusutan FDI ke Malaysia.

Tiba PRU12 8 Mac 2008. Kelembapan Pak Lah dan skandal menantu serta legasi Mahathirisme telah membawa padah pada UBN. Majoriti dua pertiga berjaya dinafikan malah beberapa negeri jatuh ke Pakatan Rakyat.

Dan kini, era Mahathirisme berulang kembali, dan rasanya Pakatan Rakyat seharusnya dapat membaca arah aliran politik Najib seterusnya.
Perkembalian Che Det ke pangkuan UMNO, bermakna era Mahathirisme bermula lagi. Najib yang secara elitis, dalam ucapan dasar perasmian Persidangan Pemuda, Wanita, dan Puteri secara serentak memberi amaran bahawa jika tidak sedia berubah, UMNO akan mula menghilang dari persada politik tanah air. Beliau meminta pimpinan yang akan dilantik nanti bersamanya memulakan langkah perubahan.
Namun, dengan Mahathir dan legasinya masih bersama UMNO, malah Najib terlalu terhutang budi kepada Che Det akan membuat langkah Najib untuk merubahkan UMNO akan tersekat-sekat. Perlu disedari asas kekuatan Maharisme ialah eksploitasi maksimum aparat-aparat kerajaan dan instrumen undang-undang serta sikapnya yang keras dan tidak bertolak ansur terhadap aliran pandangan yang bertentangan.
Najib sendiri pun, belum pun memegang tampuk tertinggi (PM) telah memperlihatkan tindakan bercirikan Mahathirisme. Episod Kudeta Perak, Kekangan ceramah-ceramah PR melalui PDRK dan FRU, dan terkini ialah penggantungan penerbitan Harakah dan Suara Keadilan selama 3 bulan - menandakan bermulanya era Mahathirisme.
Dalam keadaan yang begitu kontra ini, mampukah Najib-Mahyudin untuk membawa perubahan yang mereka janjikan kepada para perwakilan?

Dan bagaimana dengan UBN? Adakah mereka mampu menolak Mahathrisme memandangkan Che Det merupakan mentor Najib?

Jadi, soalan yang wajar diajukan ialah pilihan antara Che Det dan survival UBN ...
Di Simpang 4, AS 10.47pm

No comments:

Post a Comment