04 March, 2009

Pakatan Rakyat Perak Tidak Bertamadun?



Berlaku lagi saru episod hitam dalam sejarah demokrasi di negara yang tercinta ini. Sidang DUN tergempar dilangsungkan di bawah pokok sena, dengan rakyat yang menyokong dan simpati mengelilingi secara bulatan.

Yang sungguh ironis - ini berlaku di sebuah negeri yang rajanya begitu dihormati, amat celik undang-undang, dan Raja Mudanya berijazah Ph.d.

Di negeri yang subur ilmunya tertakdir wujudnya dua kerajaan yang sama-sama tidak sah!

Saya tidak akan mengulas bagaimana polis diperalat, provokasi oleh manusia songkok tinggi yang memaki hamun Ahli Dun PR termasuk DS Nizar.

Azalina Othman melabelkan tindakan Speaker DUN Perak mengadakan sidangnya di bawah pokok sena merupakan satu perbuatan tidak bertamadun. Zahid Hamidi, dalam Hujah, TV9, 3 Februari, dengan nada keras, menghina, dan penuh api kemarahan mengecop satu perbuatan yang tidak masuk akal malahan disamatarafkan dengan pemikiran penghuni hospital sakit jiwa.

Zahid apabila ditanya oleh moderator Hujah, Dr Agus, adakah UMNO takut menghadapi pilihan raya sekiranya DUN dibubarkan, Zahid tidak menjawab soalan, sebaliknya berlindung di sebalik kuasa Sultan yang berhak menolak pembubaran DUN malahan beliau mengaitkan ketidaktaatan PR terhadap Sultan Perak.

Bagi sesiapa yang menelaah politik dan sepak terajangnya dengan tekun, tentunya dapat membaca maksud tersirat di sebalik tindakan Speaker DUN Perak memanggil Sidang DUN tergempar.

Sivakumar sebenarnya bermain politik dan cuba meraih "polical milliage" daripada tindakannnya itu. Apa salahnya jika SUK tidak menutup Dewan Persidangan, membenarkan sidang dijalankan, tidak mengerah polis dan FRU berkawal, mereka, UMNO dan BN berhak memulaukan sidang tersebut. Katakanlah dua usul itu diluluskan, maka usul itu perlu dipersembahkan kepada Sultan Perak. Adakah Sultan Perak akan memberi perkenan Nizar mengadap baginda?

Tatapi kini, mereka telah semakin terpalit malah telah menyeret institusi perundangan ke dalam kancah permainan politik ini. Zambry telah berjaya memperoleh injuksi menghalang V.Sivakumar menjalankan kewajibannya. S.Ambiga mempertikai keputusan Pesuruhjaya Hakim ini, Ridwan Ibrahim, dan mempertikai peranan polis dalam menyekat Speaker memasuki Dewan Persidangan. Secara tersiratnya, S.Ambiga ingin menyatakan institusi kehakiman telah terpalit sama.

Kita juga berasa hairan mengapa Sultan Perak melalui setiausaha sulitnya tidak mengeluarkan apa-apa kenyataan untuk menghalang Sidang DUN ini, kalau benar sidang ini memerlukan perkenan Sultan.

Lebih daripada itu, UMNO telah terperangkap dengan permainan politik PR. Episod Kudeta masih panas lagi dan masih segar dalam ingatan rakyat Perak. Terkini mereka dihalang lagi oleh UMNO melalui penggunaan polis dan institusi perundangan dan kehakiman, dan SPRM. Rakyat hanya mahu menyatakan bahawa mereka masih lagi bersama PR Perak. Mereka hanya memerlukan ruang untuk menyatakan sokongan dan simpati mereka.

Jadi, bagi pihak rakyat, siapa yang sebenarnya takut untuk berdepan dengan realiti. Dengan itu, rakyat sudah tentu dapat menilai adakah watak-watak yang bermain di sebalik angkara ini masih layak diserahkan teraju negara pada masa depan?

Akhirnya, siapakah yang sebenarnya "bertamadun"?

Di Simpang 4, AS, 1.20am

1 comment:

  1. Salam PencakDimensi,
    Persidangan di bawah pokok ada dalam Qur^an dan sejarah. Saya dah buat posting mengenainya malam ini:
    http://siyasahsyariyah.blogspot.com/2009/03/persidangan-bawah-pokok-ada-dalam-quran.html

    ReplyDelete