31 March, 2009

PRK309(1): Alasan Dangkal Muhyuddin


Semalam sambil bersantai, sempat menonton TV3 slot Berita Perdana. Dalam banyak berita tentang kempen PRK, saya tertarik akan jawapan Muhyidin tentang calon dan prospek kemenangan di Bukit Selambau.

Kata Muhyudin, "pilihlah Ganesan (MIC) sebab terbukti BN sebagai Kerajaan Persekutuan mempunyai rekod baik dalam membela rakyat. Tengok Arumugam, siapa yang suruh dia berhenti (meletak jawatan)? Kita tidak tahu apa sebabnya. Kalau calon PKR ini menang, mungkin akan letak jawatan juga. Mereka berjuang untuk kepentingan diri dan kepentingan orang tertentu, seperti Anwar Ibrahim."

Jawapan ini kalau diberi pada zaman 70-an, mungkin banyak yang akan terima. Tetapi ini zaman dunia tanpa sempadan dan zaman maklumat di hujung jari. Ini menggambarkan sikap sebenar siapa Muhyiddin:

a) Menganggap pengundi di Bukit Selambau, semua bodoh, dan buta maklumat.
b) Rakyat telah tahu angkara siapa sehingga Arumugam akhirnya memutuskan untuk meletak jawatan.
c) Tiada unsur intelektual walau sedikit pun dalam jawapan Muhyidin itu.
d) Siapa Muhyidin untuk mempersoalkan Anwar? Kalau nak bandingkan Muhyidin dengan Anwar, tiada satu pun yang sekurang-kurangnya membolehkan Mahyudin duduk sebaris dengan Anwar. Mahyudin harus sedar, semakin dia menyeret Anwar dalam kempennya, pengundi semakin jauh darinya.
e) Memperlihatkan Mahyudin daripada gagasan intelektual, nampaknya boleh duduk sebaris dengan Najib dan Pak Lah.

Oleh itu, apabila memberi komen, cubalah memberi komen yang setara dengan jawatannya, Timbalan Presiden UMNO, yang dakwanya akan mengepalai arus perubahan bersama Najib dalam UMNO. Janganlah orang menganggap dirinya sebagai politikus kelas 3.

Di Simpang 4, AS

No comments:

Post a Comment