31 March, 2009

PRK309(2): Isu Solat Maghrib, Siapa Termalu?


Solat Mghrib di Masjid Simpang yang diimamkan oleh Nizar pada petang hari penamaan calon telah disensasikan oleh Zambry.

Zambry mendakwa kononnya Nizar telah merampas majlis bacaan Yassiin dan solat hajat di masjid tersebut yang dianjurkan oleh UMNO. Zambry juga mendakwa Nizar membawa politik ke dalam masjid.

Ketika itu banyak pemimpin tertinggi UMNO ada di situ termasuk Timbalan Presiden UMNO yang baru Muhyuddin Yasin.

Hakikat yang terserlah ialah Zambry telah termalu kerana imam masjid tersebut, Hj Hashim telah memintaa Nizar mengimamkan solat setelah dia sedari Nizar ada bersama malah selepas selesai solat, imam tersebut menghulur mikrofon kepada Nizar supaya Nizar memberi tazkirah atau sedikit kupasan ayat yang dibaca Nizar dalam solat tersebut.

Untuk pengetahuan Zambry bahawa tazkirah bukan politik, itu satu bentuk pengajian agama atau kupasan ayat-ayat al-Quran yang telah membudaya dalam PAS. Bagi PAS, dan dalam Islam pun tiada garis pemisah antara agama, politik, dan masjid. Zambry juga berasal daripada aktivis ABIM, sepatutnya dia memahami budaya ini.

Dengan mendakwa bahawa tiada politik dalam masjid, Zambry telah merendahkan darjatnya dalam kalangan orang-orang yang beragama. Zambry telah menerima acuan atau budaya UMNO bahawa dalam masjid hanya boleh dilakukan ritual-ritual agama yang mengkhusus kepada fardu ain sahaja. Kalau pun mahu diadakan kuliah agama, cuma berkisar kepada ibadat khusus sahaja.

Sesungguhnya sejak Nizar menjadi MB Perak budaya tazkirah ini telah menjadi amalan beliau malah budaya mengupas ayat-ayat al-Quran dalam majlis-majlis yang dihadiri Nizar yang sesuai dengan konteks majlis telah menjadi amalan beliau. Malahan budaya ini dibawa juga dalam setiap mesyuarat rutin exco Perak.

Pada saya, Zambry sangat sedar tentang budaya tazkirah Nizar ini, dan difahami dengan jelas oleh imam masjid tersebut.

Jadi, makna sebenar dakwaan Zambry bahawa Nizar menyeret politik ke dalam masjid, lebih kepada rasa malunya kerana dalam masjid atau majlis itu hadir orang no 2 UMNO kerana kegagalannya mengawal majlis. Kalau majlis yang begitu simple pun Zambry gagal kendalikan, apatah lagi untuk mentadbir Perak yang dikelilingi oleh Adun-Adun PR yang terkenal agresif. Sepatutnya beliau yang menjadi imam, tetapi kerana imam lebih meyakini Nizar maka Nizar diminta mengimami solat tersebut. Khabarnya Muhyidin pun menyatakan rasa tidak senangnya dengan peristiwa Nizar menjadi imam ini.

Sikap Muhyidin ini menampakkan bahawa beliau juga tidak menggambarkan seorang ahli politik yang matang. Pada asasnya, sesiapa pun yang layak boleh menjadi imam solat. Nizar semasa menjadi imam, dia hanya seorang imam solat, baju politiknya telah dibuang jauh-jauh.

Sikap Zambry dan Muhyidin dalam isu ini memberi mesej pada pengundi Islam yang mengerti hakikat Islam itu addin bahawa UMNO menolak Islam sebagai addin.

Akhirnya, bukan imej Nizar yang cedera, tetapi diri sendiri yang terjejas!

Untuk memahami isu sebenar, rujuk di sini, {http://kamparinn.blogspot.com/2009/03/saya-telah-mengimamkan-solat-maghrib.html}

Di Simpang 4, AS 9.30pm

No comments:

Post a Comment