12 September, 2008

Ulasan Dato' Mustafa Ali: Rekasi Kecewa Kawan-Kawan

Pagi tadi, semasa di tempat kerja, sebelum memulakan kerja-kerja rutin, seorang rakan bertanya,

"tengok TV3?".

"Mengapa?".

"Tengok ulasan Mustafa? I kecewa la dengan sesetengah pemimpin PAS."

Sambungnya lagi, "kita tengok orang Cina, mereka sanggup bakar MCA. Tengok MIC, mereka sanggup bakar Samy. Tapi orang Melayu? Masih bertenggek dengan UMNO".

"PAS ni pun satu, masa sekarang nilah masa yang yang baik untuk PAS tunjukkan kehebatan Islam, bukan asyik ngan muzakarah, bantu DSAI, PKR multiracial, takkan dia nak bercakap tentang agama secara total, dia kena cakap hal keadilan."

Sambungnya, "pada aku, PAS perlu bersama dengan DSAI menjatuhkan BN (UMNO). Dan, pada siapa DSAI nak bergantung apabila menyangkut hal-hal Islam dan Melayu. Inilah peranan PAS".

"Ini tidak, bukan main keras depa kutuk Husam, kutuk Dr Zulkifli, Dr Hatta, Dr. Lolo', kerana membuntuti DSAI." gumamnya lagi.

"Tengok pendapat Mustafa Ali tu, bukankah maknanya menolak PAS ke belakang?"

Marah betul dia. Ini adalah antara rakan-rakan saya, yang apabila sempat berkumpul, topik utama kami ialah tentang perubahan era pasca PRU12. Dan, saya rasa inilah yang berlaku di tempat-tempat lain khususnya bagi rakyat yang berusia belia hingga 40-an. Masing-masing begitu peka dan sensitif apabila terbitnya isu-isu yang seolah-olah menghalang akan berubah perubahan.

Pada saya walaupun saya kurang senang dengan pendapat Dato' Pha ini, apatah lagi telah membuka ruang kepada media prokerajaan menghentam Pakatan Rakyat, saya yakin Dato' Pha mempunyai mesej tertentu yang cuba disampaikan di sebalik keseriusan itu.

Pada saya, kepelbagaian ulasan dan pendapat perlulah diraikan dan diulas dengan hati yang lapang dan kepala yang dingin.

No comments:

Post a Comment