28 September, 2008

Catatan Buat MSO (Sekembalinya dari Umrah)

Assalamualaikum,

Kepingin sekali untuk ke sana, ke tanah dan tempat yang tiada unsur dendam dan sakit hati. Semuanya berukhwah dan saling mengikat silaturahim.
Namun kini masih belum berkesempatan.

Semoga kunjungan ke sana akan menyuntik semangat berkobar-kobar untuk berbakti kepada agama dan bangsa. Sesungguhnya bangsa kita, orang Melayu masih lagi terkurung dalam nostalgia bahawa Malaysia hanya negaranya semata-mata. Hakikat politik akibat angkara British tidak boleh kita tolak. Realiti tetap realiti. Mau tak mau kita perlu hidup bersama realiti politik dan demografi tersebut. Inilah asas hala tuju politik kita kini.

Sekali lagi, apabila kita bercakap tentang masyarakat di Madinah maka mahu tak mahu termuncul nama Anwar, dengan gagasannya masyarakat Madani. Alangkah bahagianya masyarakat Malaysia apabila Anwar dan TGHH dan TGNA bersama-sama menggembleng tenaga memacu dan menjana gagasan yang memang didambakan oleh mana masyarakat. Yang ada dalam masyarakat ini ialah pelunasan tanggangjawab dan kewajiban insan dalam konteks kekhalifahan manusia dan kecintaan kepada Allah semata-mata. Insan lebur dalam cinta Allah.

Semoga impian ini akan dapat dicapai akhirnya. Syaratnya tidaklah sukar, mengamalkan, ‘amal makruf, nahi munkar”.

Selamat istirehat. Ambil balik segala tenaga. Berbloging boleh dikemudiankan, walaupun suhu politik kini kian menggelegak.

No comments:

Post a Comment