10 September, 2008

16 September?

16 Septemper (16_9) begitu mengujakan. Pemerhati politik yang veteran, yang baru khatam, dan yang baru berjinak-jinak, masing-masing memerah otak. Satu sahaja fokus mereka-benar-benar akan menjadi realitikah peristiwa pada 16_9 itu?

Bukan sahaja mengujakan tukang nujum politik bahkan mampu mengkelamkabutkan BN dan UMNO. Telah berbulan tarikh ini didendangkan, suhunya kian meningkat. "Entablishmen" sekan-akan kepanasan. Projek Liwat 2 membuktikan bahawa mereka benar-benar kepanasan.

Cuba kita imbas tindak-tanduk mereka dalam menjahanamkan reputasi atau menguburkan kerjaya politik Sang Tokoh itu dalam PRK P44 sepanjang 10 hari kempen. Jutaan ringgit dicurahkan, segala agensi milik mereka dikerah dan diperkudakan sehinggalah BPR. Sumpah laknat Saiful menjadi azimat mereka agar hasrat menguburkan kerjaya Sang Tokoh itu.

Tetapi apa hasilnya? Apa yang dapat kita simpulkan ialah setiap gerak dan tindak mereka seolah-olah menemui jalan mati, bukan sahaja jalan maut tetapi "menggali kubur sendiri". Pengundi atau anak jati Permatang Pauh tetap tegas, tetap kental bahawa suara mereka, suara rakyat yang inginkan perubahan, tetap istiqamah dengan cita-cita dan pegangan mereka.

Hasilnya, Sang Tokoh menang bukan sahaja mengekalkan majoriti malah dapat menokok lagi majoriti kemenangan.

Terkini, BN dan UMNO dilihat amat begitu terdesak sehinggakan terpaksa melarikan 49 MP ke Taiwan, lawatan sambil belajar, kata Bung Mokhtar. Aneh sekali, lawatan ini dilakukan dalam bulan Ramadhan, dan destinasinya pula negara atau pulau yang sukar untuk melaksanakan ibadah puasa. Semakin aneh, mereka, YB-YB itu, melancong, dalam keadaan kerajaan melaksanakan dasar berjimat serta melarang segala aktiviti kerajaan dilakukan di premis swasta! Sepatutnya mereka mengambil peluang parlimen bercuti ini untuk bersama dengan rakyat kawasan mereka. Yang Islam memeriahkan tarawih. Yang bukan Islam, menjinaki kawasan-kawasan mereka. Bertepatan pula dengan cuaca tak menentu. Sesetengah tempat telah pun berlaku banjir! Tak ada tarikh lainke YB?

Kita sebenarnya tidak dapat menelah dengan tepat, apakah hakikat di sebalik 16_9 itu. Benarkah jumlah Mp yang diperlukan benar-benar real? Atau Sang Tokoh hanya menyergah.

Namun, setiap kawan dan lawan Sang Tokoh itu tahu, faham, dan amat sedar bahawa Sang Tokoh itu mampu merealisasikan setiap apa yang dikehendakinya, itupun dengan izin-Nya.

Kerana itulah mereka seperti dibakar dan terbakar ....

No comments:

Post a Comment