11 April, 2012

Hebat Mahfuz Omar Sanggup Dia Bertarung Meredah Api..

Salam. Mahfuz sebenarnya kini sedang bermain dengan api. Apa tidaknya, dakwaan beliau wujud Task Force berpangkalan di Jabatan Perdana menteri, memberi IC kepada warga asing membolehkan mereka mengundi dalam PRU13 nanti. Cabaran dan dakwaan beliau ini mewujudkan keadaan gelisah dan tidak selesa pihak SPR, JPN dan KDN serta MKN. Sudah tentu, mereka mengintai peluang untuk menyerkap Mahfuz! Awas wahai Mahfuz!

Senarionya begini. Bersih 3.0 telah pun dilancarkan. Exercise-exercise pra pelancarannya pada 28 April ini sedang giat dibuat. Banyak NGO lain termasuk antiLynas akan bergabung. Malaysia akan menyaksikan perhimpunan terbesar dalam sejarah moden Malaysia bertema "bantahan" aman terhadap kemuncak penipuan kerajaan Najib. Ku Li telah pun beri bayangan bahawa Amanah akan turut serta jika pada hemat Amanah, matlamat Bersih 3.0 sejalan dengan perjuangan dan hasrat penubuhan Amanah.

Saya boleh andaikan pada 28 April ini merupakan Tsunami 2.0 dalam politik moden Malaysia sebelum PRU13 yang anggap Tsunami 3.0.

Apakah agaknya reaksi kerajaan atau KDN atau Hishamuddin terhadap Bersih 3.0? Hishamuddin, nampaknya tiada pilihan. Jika KDN cuba menghalang, saya percaya ombak tsunami itu berupaya menjadi ombak yang lebih besar, dan "damage" terhadap Najib akan lebih parah, dan "rating" Najib akan lebih merudum.

Kerana itu, Hishamuddin, dalam nada yang sedikit tertekan, memberi bayangan bahawa perhimpunan Bersih 3.0 ini akan dibenarkan atas alasan semangat Akta Perhimpunan Aman 2012.

Dalam konteks ini Mahfuz Omar mencabar SPR dan kerajaan Persekutuan Najib untuk memberi penjelasan  akan dakwaaan wujugnya Task Force pemberian IC terhadap PATI agar boleh mengundi pada PRU13 nanti. Mahfuz mendakwa beliau mempunyai bukti-bukti yang kukuh.

Wan Ahmad SPR cuma menafikan yang beliau tidak terlibat, dan tidak menafikan kewujudan Task Force tersebut. Wan Ahmad menganggap dakwaan Mahfuz ini sebagai karut.

Mahfuz bergerak selangkah lagi, dengan PAS menubuhkan Jawatankuasa Anti Pemansuhan IC (Api). Beliau sebagai Pengerusi, dan anggota lain ialah Dr Hatta Ramli, Suhaizan Kaiyat, dan peguam Zul Hazmi Shariff.

Mahfuz memaklumkan pada Isnin ini Jawatankuasa ini akan bermesyuarat untuk membincangkan pertemuan dengan Penyimpan Mohor Besar Raja-raja bagi menghantar memo supaya menubuhka RCI menyiasat hal ini.

Langkah Mahfuz ini memang tepat masanya. Peluru mesti dilepaskan kepada sasaran yang tepat! SPR mesti ditekan sekuat-kuatnya agar agar mereka berasa tidak selamat. Peluru-peluru ini, seperti Laporan Minoriti dan bersih 3.0, dan yang terbaru ialah pendedahan penganalisis pilihan raya, Ong Kian Ming berkata Projek Analisis Daftar Pengundi Malaysia (Merap) yang dijalankannya mendapati terdapat kira-kira 100 ribu nama bermasalah dan digabungkan dengan beberapa isu sebelum ini akan “menjadi 400,000 pengundi meragukan".

Menurut Ong Kian Ming, jika dibahagi dengan 222 kerusi parlimen, jumlah pegundi yang diragukan bersamaan 35 kerusi parlimen yang purata penambahannya 1,800 pengundi. Cukup untuk BN menang dengan majoriti tipis jika keadaan sentimen 2008 tidak berubah.

Memang jika daftar pemilih ini tidak dibersihkan, dan kerajaan serta SPR tetap berdegil menggunakannya, memang PR akan kecundang. Yang mungkin selamat ialah Kelantan atau Pulau Pinang sahaja.

Saya mengandaikan Mahfuz bermain api kerana sesungguhnya Mahfuz perlu bersedia untuk menanggung risiko kerana dakwaan tentang task force ini melibatkan JPM dan MKN. Tentu mereka tidak akan berdiam diri.Namun, beranikah mereka bertindak atau sekurang-kurangnya mengheret Mahfuz ke mahkamah? Kita tunggu apa reaksi Najib, JPM, SPR, dan Majlis Keselamatan Negara. 

Akhirnya,  serangan-serangan terhadap SPR harus diteruskan dan diperhebat agar rakyat sedar bahawa kemenangan UBN nanti ialah kemenangan berasaskan penipuan. 

No comments:

Post a Comment