09 April, 2012

Sanggupkah Najib Menghalau Hantu...

Salam. Rasanya sebahagian besar rakyat mempercayai bahawa satu-satunya talian hayat UBN khasnya UMNO ialah SPR dan daftar pemilihnya.

Pemberian RM100 bantuan persekolahan, baucer buku RM200 untuk pelajar pengajian tinggi, BRIM 500, pembatalan SBPA dan digantikan dengan SSM yang akan ditambah baik (dengan penyelarasan 13% ), nampaknya impak sokongan terhadap UBN tidaklah menyerlah.

Yang menyerlah ialah cubaan asakan melalui pembunuhan karektor Anwar Ibrahim oleh Geng 7 diketuai Nalla dan dibantu peguam Muhammad Shafee Abdullah, dan gangguan-gangguan fizikal oleh remaja dan Perkasa di ceramah-ceramah PR. Yang terbaru ialah di Alor Setar apabila Anwar dijadualkan merasmikan Pusat Khidmat PKR. Pengacaunya ialah Perkasa.

Ini menggambarkan bahawa UBN benar-benar terdesak dan mereka menyedari akan penghakisan sokongan sebahagian besar pengundi muda, pengundi atas pagar, dan sokongan solid kaum Tionghua terhadap PR.

Maka satu-satunya talian hidup UBN ialah manipulasi daftar pemilih yang akan digunakan pada PRU13.

Dalam konteks ini mengapa Parlimen menolak untuk menerima Laporan Minoriti PSC Reformasi Pilihanraya? Atas alasan tiada presedens, tetapi telah terbukti oleh Azmin dan lain-lain bahawa di negara-negara komenwelth yang lain Speaker menerima Laporan Minoriti.

Hal ini bermaksud jika Parlimen menerima Lopran Minoriti ini bermakna UBN mengakui bahawa daftar pemilih ini amat banyak keraguannya, maknanya tidak bersih. Dan apabila diterima maka mahu tidak mahu SPR wajib membersihkannya. Kerana sebab inilah MP UBN menolaknya. Lopra Minoriti ini sebenarnya tentang eviden atau aduan tentang tidak bersihnya daftar pemilih 2012.

Tentang bila Najib akan umumkan pembubaran parlimen, umumnya menekanya pada JUN 2012. Nampaknya tarikh ini akan dipilih Najib berasaskan MP UBN berkeras menolak Laporan Minoriti PSC Reformasi Pilihanraya tersebut.

Tetang analisis benarkah JUN 2012 Najib akan mengadakan PRU13, Stanley dan Nawawi Mohamad mengulas panjang lebar dalam tulisanya di Malaysia Cronicle. Saya tidak ingin mengulas panjang, bolehlah diikuti di sini.

Pada saya, Najib sebenarnya dihantui dilema yang cukup berat. 28 April ini, BERSIH 3.0 akan dilaksanakan, dengan moto: DUDUK dan BANTAH. Mereka menyasarkan 500,000 rakyat akan turun. Adakah Najib akan mempertahankan daftar pemilih yang telah diketahui umum tidak bersih? Membersihkan daftar pemilih juga ke lubang kubur.

Najib juga diigau mimpi ngeri yang dahsyat, skandal Scorpene telah pun bermula di Perancis. Kata Anwar, perbicaraan ini akan mengaitkan Najib dengan unsur rasuah dan Altantuya.

No comments:

Post a Comment