07 April, 2012

Najib Jaga Wanita Pulak..Apa Maknanya Tu...

Salam. Apa agaknya persepsi wanita dan rakyat apabila Najib mulai esok mengambil alih portfolio Shahrizat, Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat?

Rasanya yang akan terlintas ialah siapa di belakang Najib untuk mengurus kementerian ini. Tentulah isteri tersayang beliau, Rosmah. Soal benar atau tidak tidak penting. Saya percaya rakyat akan percaya begitu, dan ini tidak mustahil berlaku. Bagaimana dengan imejnya sebagai PM? Tentulah akan diperlekeh lagi.

Sepatutnya Najib jika tidak mahu melantik senator baru menggantikan Shahrizat, najib boleh menyerahkan portfolio itu kepada timbalannya. Damage terhadap imejnya dapat dielakkan, dan malah menaikkan sedikit ratingnya kerana percaya akan timbalannya.

Rakyat juga akan menilai bahawa begitu tandusnya tokoh wanita dalam kerajaan Najib atau dalam wanita UMNO sehingga seorang pun tidak boleh menggantikan Shahrizat. Najib juga akan dilihat tidak mempercayai tokoh-tokoh wanita yang ada dalam UMNO, dan ini akan meninggalkan kesan yang tidak baik kepada persiapan Najib untuk pilihanraya nanti.

Nampaknya Najib cuba mengelak berlakunya politiking dalam kerajaan dan wanita UMNO apabila beliau meletakkan portfolio di bawahnya. Wanita UMNO ialah sayap UMNO yang amat berharga dalam pilihanraya nanti. Namun, dengan adanya Rosmah di belakang Najib dan tidak cuba mencari calon menggantikan Shahrizat daripada kalangan wanita UMNO atau Puteri, persepsi buruk terhadap Najib tidak dapat dielakkan.

No comments:

Post a Comment