30 December, 2008

Amaran Merah Untuk YB PR - Jangan Nanti Anda Yang Tergigit Jari!!!


Kesimpulan yang boleh dibuat ialah:

Kegopohan, sikap kurang sabar, kurang sifat tolak ansur, tahap kerjasama kumpulan yang rendah, kurang sifat-sifat “leadership”, keakuran kepada arahan kepimpinan yang rendah, dan sentimen kelompok atau ingin menjadi juara kumpulan atau kaum

yang menjadi punca kekecohan atau kerenggangan dalam Pakatan rakyat atau hubungan dalam parti sendiri.

Umur atau usia Pakatan Rakyat baru 9 bulan. Mustahil dalam masa yang sesingkat ini, kerajaan negeri yang dikuasai PR terutama di Selangor, Perak, dan Kedah, dapat dipenuhi semua.

Satu hakikat yang harus diakui ialah kemenangan PR itu sebenarnya tidak terjangka. Gabungan parti-parti PAS, PKR dan DAP pada asalnya untuk mengekalkan status quo dan pada masa yang sama ialah untuk mengurangkan majoriti BN di Parlimen.

Setiap wakil rakyat PR tidak kira ADUN atau AP harus melihat atau bermuhasabah bahawa kemenangan mereka adalah bukan kemenangan peribadi atau kemenangan itu merupakan sokongan mutlak kepada calon itu sendiri.

Setiap wakil rakyat PR sebenarnya mewakili hasrat, harapan, dan amanah kesemua penyokong PR. Anda menang kerana sokongan atau undian secara kolektif!

Jika mereka menganggap kemenangan mereka sebagai kemenangan peribadi sama ada mewakili satu-satu kaum, misalnya mewakili Melayu atau mewakili India, atau mewakili Cina, pendirian ini adalah silap, dan “syok sendiri”.

Cuba teliti secara mendalam, bagaimana DSAI, TGHH, THNA, LKS, LGE dalam mengeluarkan sesuatu kenyataan. Mereka amat berhati-hati. Mengapa? Tidak lain bertujuan untuk mengurangkan sebanyak mungkin perbezaan dan mengumpul seberapa banyak kebersamaan.

Mengapa?

Mandat yang diberi amat rapuh, dan boleh hilang tanpa apa-apa amaran umpama kabus menghilang ditelan mentari.

Apabila rakyat terbanyak mula membuat pendirian bahawa kerajaan-kerajaan negeri PR, atau wakil-wakil rakyat PR sibuk memperjuangkan agenda yang diyakini betul tanpa menghirau pendapat majoriti maka rakyat terbanyak akan membuat kesimpulan: tiada beza antara BN dan PR.

Maka lebih baik berpendah ke BN yang sememangnya cukup prasarana pemerintahan dan dokongan kewangan.

Inilah yang saya kesali apabila berlakunya insiden mencabar secara terbuka atau mengugut secara terbuka dan mengguna media umum milik BN.

Di Perak, Nizar terkilan dengan keengkaran arahan oleh AP Gopeng Dr Lee Boon Chye, dan ADUN Simpang Pulai, Chan Ming Kai dari PKR untuk tetap mengadakan pemilihan ketua kampung Gunung Rapat secara undian. Ini keangkuhan tanpa mempeduli keputusan kerajaan negeri.

Di Selangor pula, insiden ini berjangkit kepada AP Kapar dari PKR, S.Manikavasagam yang mengugut untuk keluar parti kerana perjuangannya seolah-olah disokong oleh pucuk pimpinan. Sekali lagi, ugutan ini dibuat secara terbuka dan menggunakan media sebagai saluran.

DAP Selangor juga dijangkiti virus yang sama. Cabar-mencabar secara terbuka antara Speaker DUN, Teng Chang Kim, dengan AP Kelang, Charles Santiago. Hal ini mendorong DAP Selangor mengeluarkan arahan agar tindakan ini dihentikan.

Kepada YB-YB ini, silalah bergaduh .. dan akhirnya anda juga yang akan menggigit jari ..

Sebelum anda menggigit jari sehingga berdarah .. kembalilah ke akar perjuangan. Belajarlah untuk hidup bersama dan belajarlah untuk akur kepada pimpinan.

Di Serambi Simpang 4, AS

No comments:

Post a Comment