31 December, 2008

Terbongkar ... Siapa Jenapala?

Apabila terbaca laporan dalam Mstar, 30 Disember, bahawa S.Jenapala mengumpulkan 50 pemimpin India PR untuk mengadakan forum pada hari ini, membincangkan kes Mike, dan pula sehingga membincangkan 2 opsyen: kekal atau keluar daripada PKR dan akan menubuhkan parti sendiri, saya sudah syak ada sesuatu yang tidak kena dengan Jenapala ini.

Masa yang dipilih melakukan hal ini amat tidak kena kerana PR akan menghadapi cabaran getir di Kuala Terengganu iaitu PRK36 KT.

Memang tindakan mengadakan forum ini adalah haknya. Ini negara demokrasi. Namun, apabila dia bertindak sebagai mewakili seluruh pemimpin India dalam PR adalah sesuatu yang keterlaluan!!!

Rupanya beliau telah pun digugurkan daripada jawatanya dalam PKR sebagai Timbalan Setiausaha Agung PKR kerana muflis Ini dijelaskan oleh R.Sivarasa, Naib Presiden PKR, dan disokong oleh saudara Gobala.

Tentang dakwaannya bahawa telah wujud rasa tidak puas hati pemimpin India dalam PKR dan PR, adalah tidak benar. Sivarasa menafikan hal ini:

"Perkara itu sebenarnya tak wujud... sebaliknya beliau sengaja membangkitkan isu perkauman seperti itu bagi kepentingan politik peribadinya.

"Tidak wujud soal perkauman dalam Pakatan Rakyat, dan beliau sendiri yang cetuskan isu ini kerana ada agenda tersendiri selepas kecewa kerana tidak dilantik semula ke jawatannya sebelum ini," katanya.

Dalam pada itu ahli Parlimen Sungai Siput, Dr. D. Jeyakumar dari Parti Sosialis Malaysia (PSM) menolak wujudnya diskriminasi kaum dalam Pakatan Rakyat.

"Saya tak nampak wujudnya diskriminasi kaum dalam Pakatan Rakyat kerana dalam pakata ini kami dilayan dengan baik. "Malah semua kaum membantu sesama sendiri untuk memajukan kaum-kaum masing," katanya.

Tambah beliau walaupun PSM bukan sebagai ahli rasmi dalam Pakatan Rakyat, namun beliau percaya hanya melalui pakatan itu dapat membawa perubahan positif kepada rakyat.

Jelas bahawa Jenapala sedang bermain dengan api. Kita berharap tidak akan wujud lagi spesis Ezam dan Nala.


P.S.: Untuk Mike, jawatan dalam PKR yang anda pegang adalah suatu amanah daripada seluruh masyarakat India yang menyokong PR. Belajarlah menjadi pemimpin, mengutamakan strategi bukan emosi! Jangan terlalu mencabar pihak pimpinan!


Di Serambi Simpang 4, AS

No comments:

Post a Comment