20 December, 2008

Yang Tak Menyenangkan ...

Malam ini, berlangsung Wacana Perdana, di Putik, Lundang, Kelantan - mempertemukan dua jaguh, Khairy dan Husam. Kedua-duanya mewakili aliran yang berbeza.

Namun, agak mengecewakan, siaran live tidak dapat saya akses melalui broadband. Saya tidak tahu talian streamyx. Hal ini berlaku berulang kali.

Mungkin pada orang lain, wacana perdana anjuran Urusetia Penerangan PAS Kelantan ini tidak penting. Tajuk kupasan mereka memang signifikan: Transformasi Politik Melayu. Saoalan dasar ialah:

a) Benarkah berlaku transformasi itu? Sementara atau berlanjutan pada PRU13? Apakah cirinya?

b) Dengan transformasi itu, ke manakah politik Melayu itu? Apakah hala tujunya?

Kita boleh lihat dua aliran yang berbeza atau tafsiran yang berbeza. Khairy akan mengupasnya dari sudut pemikiran UMNO. Husam pula akan menyorotnya dari sudut PAS, dan PR. Namun, agak istimewanya, kerana Khary sanggup sepentas dengan Husam. Akhir=akhir ini Khairy memperlihatkan jalur pemikiran yang universal dan agak senada dengan PR.

Sama-samalah kita tunggu esok, apa hasilnya. tentu banyak blogger akan mengulasnya.

PRK36

BN telah menamakan calonnya. Wan Ahmad Farid. Begitu bersemangat Najib semasa mengumumkannnya di KT. Najib juag merupakan Pengarah Pilihanraya BN PRK36. PAS pula bagaimana?

Khabarnya esok pagi PAS akan bermesyuarat, dan selepas mesyuarat itu, dijangka Presiden PAS akan mengumumkan calonnya. Setakat ini dua nama: Mohamad Sabu dan Dr Syed Azman.

Pada firasat saya, apabila Wan Farid menjadi saingan, maka PAS seharusnya menurunkan Dr Syed Azman. Syed Azman memenuhi banyak kriteria - anak tempatan, berilmu

No comments:

Post a Comment