16 December, 2008

PRK36 KT (1) : Awas PR, Perang Saraf Telah Bermula

Maka perang untuk menang pun bermula. Najib telah mengorak langkah dengan mengumumkan di Kuala Terengganu, penubuhan Lembaga Pelaburan Terengganu (TIA) dengan suntikan modal RM10 bilion
http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Sunday/harini?day=Sunday. Pada masa sama, sejumlah RM408.6 juta wang royalti minyak diserakan kepada Ahmad Said.

Mengapa tidak berlaku sebelum ini? Jelas motifnya adalah PRK36 KT. Akan terpedayakah orang-orang cukup umur di Kuala terengganu? Dan mungkinkah wang royalti cukup besar ini, tidak akan tercurah dalam bentuk projek dalam kempen mereka nanti? Bagaimana PR?

Itu soal pembahagian wang yang sememangnya hak rakyat Terengganu, perang ini tidak akan lengkap tanpa menembak Pakatan Rakyat. "Isu Camry" menjadi senjata mereka.

Adun Pangkor, Si Zambry melabelkan tindakan PR Perak berbelanja RM2 juta untuk membeli camry sebagai "menjilat ludah sendiri"
http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Sunday/harini?day=Sunday . Dakwa si cerdik pandai ini, sebaik sahaja menguasai Perak mereka berikrar menggunakan kenderaan sedia ada (baca; Perdana V6) yang kos selenggaranya bukan sedikit.

Timbalan Presiden Gerakan, Datuk Chang Ko Youn merangkap Pengerusi Gerakan Perak menyifatkan tindakan pembelian camry itu seperti "cakap tak serupa bikin" <http://www1.mstar.com.my/cerita.asp?file=/2008/12/15/mstar_berita/20081215175421&sec=mstar_berita> . Katanya dua bulan selepas Pakatan Rakyat menerajui Perak, ia berjanji akan menjaga kebajikan dan prihatin dengan keperluan rakyat tetapi sekarang terbukti janji yang ditaburkan sebelum ini hanyalah cakap kosong sematamata kerana mereka mementingkan diri sendiri dengan niat untuk membeli kereta mewah demi keselesaan mereka.

Persoalannya, isu camry ini, dan isu-isu lain yang tercetus dalam kerajaan-kerajaan Pakatan Rakyat, akan dapat diungkai dengan tuntas oleh PR sepanjang kempen PRK36 nanti?

Saya mengharapkan posting bloger Ceritayan < http://ceritayan.blogspot.com/2008/12/dato-seri-anwar-ibrahim-mengumumkan.html > yang diposting pada 13 Disember tidak bermaksud demikian. Kalau ditanggap sepintas lalu maksud posting itu ialah PAS Terengganu tidak mahu PKR dan DAP campur tangan dalam PRK36 nanti, menggambarkan PAS Terengganu mahu mengawal dan mengendalikan PRK36 secara solo.

PAS Terengganu harus mengambil iktibar daripada kekalahan mereka dalam PRU yang lalu. Mereka hanya sempat menguasai Terengganu selama sepenggal sahaja. Selain kerana faktor persempadanan semula, tentu ada faktor lain yang signifikan yang menyebabkan rakyat Terengganu menolak PAS.

Bersiap siagalah PR - retorik tidak bermakna tanpa adanya gerak kerja bersepadu.

P.S. : Saya akan mulakan siri PRK36 KT - akan ada komen ringkas dan ulasan panjang. Bagi teman-teman blogger khasnya dari Terengganu, kalau sudi berkongsi maklumat, sila email kata saya.

Di Serambi Simpang 4, AS.

No comments:

Post a Comment