30 December, 2008

Buat Manikavasagam dan Jenapala, Anda sedang Dinilai ...


1. Menurut P.Jenapala, esok akan berlangsung satu forum yang menghimpunkan 50 pemimpin India PR yang dianjurkan oleh Jawatankuasa Perhubungan Masyarakat India PKR.

2. Seperti yang dilaporkan dalam Mstar, 30 Disember 2008, forum ini diadakan untuk menentukan hala tuju politik pemimpin India dan penyokong India dalam PKR dan PR ekoran daripada krisis S.Manikavasagam yang mengugut untuk keluar PKR. { http://www1.mstar.com.my/cerita.asp?file=/2008/12/30/mstar_berita/20081230003957&sec=mstar_berita }

3. Menurut S.Jenapala, yang juga adalah Timbalan Setiausaha Agung PKR, forum ini akan membincangkan 2 opsyen:

a. Kekal dalam PKR dan PR, atau
b. Keluar daripada PKR dan PR, dan menubuhkan parti sendiri.

4. Kita faham akan kegelisahan dan rasa tidak puas hati mereka, namun kalau diteliti lebih mendalam adakah hanya kaum India sahaja yang tidak puas hati? Bagaimana dengan masyarakat Melayu? Masyarakat Cina?

5. Kalau diusut lebih mendalam, adakah hanya PKR yang tidak puas hati? PAS, bagaimana? DAP, adakah mereka berpuas hati?

6. Sebelum keputusan dibuat, cuba baca sejarah politik India di Malaysia, dan di bawah BN. Apakah yang dilakukan oleh IPF, PPP, dan MIC? Apakah terbela nasib masyarakat India selama lebih 50 tahun?

7. Perlu juga difikirkan adakah sokongan masyarakat India pada PRU12 lalu benar-benar "genuine" dan akan terus bertahan jika mereka mengambil keputusan untuk bersendirian?

8. Adakah sokongan itu hanya semata-mata kerana sokongan atas personalisiti? Saya berpendapat sokongan masyarakat India itu adalah juga kerana faktor DSAI dan PAS.

9. Pada saya jika forum ini membuat keputusan untuk bersendirian dan menubuhkan parti sendiri, tidak kesemua 150,000 menyokong India akan bersama mereka. Yang simpatis atau yakin akan DSAI dan TGHH dan TGNA akan tetap bersama PR kerana mereka sedar bahawa dalam keadaan sekarang yang lebih utama ialah mengukuhkan PR dan menumbangkan BN. Soal-soal kepentingan dan keperluan kaum akan ditentukan oleh pihak pimpinan secara berperingkat setelah kuasa diambil alih.

10. Sepatutnya, nasihat saya ialah sebagai pemimpin andalah yang sepatutnya mempertahan dasar parti dan meredakan ketidakpuashatian peringkat akar umbi. Andalah yang sepatutnya mnyejukkan rasa tidak sabar itu. Andalah yang seharusnya menggunakan saluran yang betul untuk menyuarakan hasrat akar umbi dengan berhemah. Anda pemimpin maka bertindaklah sebagai seorang pemimpin.

11. Saya berharap forum itu akan dapat menjadi gelanggang untuk berbincang permasalahan masyarakat India dengan kepala dingin dan bijaksana, di samping memfokus kepada masa depan bukan manafaat segera yang kelak akan menimbulkan padah.

Kepada Manikavasagam dan Jenapala, selamat berforum.
Rakyat Malaysia sedang memerhati dan menilai anda. Pisau ada di tangan mereka.

Di Serambi Simpang 4, AS

No comments:

Post a Comment