10 January, 2009

UMNO SEDANG MENCIPTA BOM JANGKA!


Sesiapa yang bertekad masuk ke gelanggang pertandingan, tentu dengan satu matlamat: MENANG.

Lalu,

Segala cara, teknik dan pendekatan, serta segala sumber kekuatan akan digunakan, dieksploit dan dimnanipulasi untuk memastikan matlamat yang satu itu mesti dan tetap dicapai.

Inilah hakikat PRK36 KT.

Bagaimana pula cara yang paling efektif untuk memanipulasi minda persepsi pengundi? Tidak lain: MEDIA.

Secara permukaan (zahirnya) kelihatannya, UMNO dan BN (selepas ini akan dirujuk UMNO) telah belajar daripada kesilapan mereka. Mereka telah belajar agar media elektonik - TV dan akhbar tidak terlalu provokatif.

Namun jangan lupa, mereka juga telah belajar daripada cara-cara pembangkang mengekploit secara maksimum penggunaan media internet sebagai saluran alternatif untuk membentuk persepsi atau memaparkan visi dan misi mereka.

Salah satu portal yang pro UMNO ialah Agendadaily.com.

Agendadaily.com berhak untuk memihak atau untuk memilih fraksi mana yang mahu disokongnya dan fraksi mana yang akan mereka serang. Ini negara demokrasi, dan alam bebas cyber.

Dalam paparan muka utama, 9 Januari 2009, Agendadaily memfokuskan 3 ulasan tentang HUDUD.

a) Hudud: Hadi kata Karpal faham ... UMNO pula yang diserang

Baru 24 jam, Pengerusi DAP mempertikaikan isu hudud, hari Jumaat, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang memberikan kenyataan yang berbeza dengan berkata, Karpal sebenarnya telah faham mengenai pelaksanaan hudud dan qisas. Bukan itu sahaja Hadi turut mengarahkan pula serangan kepada UMNO. Sehubungan itu, beliau berkata, beliau dan partinya tidak berhasrat untuk memberikan sebarang penjelasan kepada Karpal.
[]http://www.agendadaily.com/cms/content.jsp?id=com.tms.cms.article.Article_1b63fcca-cabec5bb-154de0b0-d08a5a1a]

b) Hudud: Pakatan pembangkang rapuh

Pertelagahan mengenai pelaksanaan hukum hudud dan qisas di kalangan parati-parti pakatan pembangkang, membuktikan kerapuhan kerjasama mereka, demikian menurut Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak. Katanya, PAS, DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang saling mempersoalkan pelaksanaan hukum itu menunjukkan pembangkang tidak mempunyai pendirian bersama. Sebaliknya, kewujudan pembangkang hanya bertujuan untuk menjatuhkan Barian Nasional (BN).
[http://www.agendadaily.com/cmspreview/content.jsp?id=com.tms.cms.article.Article_ba1b060a-7f000010-1ab7a890-644bf856]

c) Hudud: Karpal takterima "jalan tengah" Anwar (ulasan utama!)

Usaha Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk meredakan ketegangan antara PAS dan DAP mengenai isu Hudud menjelang pilihanraya kecil Parlimen Kuala Terengganu tidak sampai ke mana.Dalam ceramahnya di Kuala Terengganu Selasa malam yang turut dihadiri oleh Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat dan orang kuat DAP,Lim Kit Siang... Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu berkata DAP dan pemimpin bukan Islam dalam PKR bukan pertikai hukum itu tetapi mahu penjelasan daripada PAS.Beliau sebaliknya lanyak media putar belit kenyataannya malam ini manakala UMNO didakwanya akan terus pukul canang dengan menggambarkan ada permusuhan DAP dengan PAS mengenai hal itu.Khamis Pengerusi DAP Karpal Singh yang pernah tegaskan langkah mayatnya dulu jika PAS mahu laksanakan Hudud mengeluarkan satu kenyataan bahawa apa yang dikata oleh Anwar hukum hudud hanya terpakai kepada orang Islam dan bukannya di seluruh negara adalah mengelirukan.Beliau tetap berpendirian Malaysia bukan sebuah negara Islam dan kelulusan serta pelaksanaan hukum hudud adalah melanggar Perlembagaan.
[http://www.agendadaily.com/cmspreview/content.jsp?id=com.tms.cms.article.Article_ba599308-7f000010-1ab7a890-dda3a029]

Selain isu Hudud, portal ini juga memfokuskan serangan kepada Anwar. Dengan tajuk, "Skrip tak lengkap Anwar: Kerana Amerika - Gaza serta 'kerja sial', portal ini mengulas:

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim kerap guna pelbagai cerita untuk tarik simpati atau tunjuk dirinya hebat apabila berceramah atau kempen. Di Kuala Terengganu malam Rabu, Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu berkata, beliau tidak dapat bersama-sama dalam perarakan mengiringi calon PAS ketika proses penamaan calon pilihan raya kecil parlimen Kuala Terengganu kerana berada di luar negara. Katanya, beliau bukanlah orang besar dalam isu perang Israel – Palestin tetapi berada di Ankara, Turki sebagai menyatakan sokongan terhadap umat Islam di Gaza yang menjadi mangsa kekejaman Israel.
[http://www.agendadaily.com/cms/content.jsp?id=com.tms.cms.article.Article_b29a94c5-7f000010-1ab7a890-dfcd86d1]

Tentang Anwar ini, banyak lagi ulasan yang memperlekeh usaha-usaha Anwar untuk menawan Putrajaya melalui hujah-hujah ketidakyakinan PAS terhadap usaha Anwar itu.

Cukup dulu tentang keseronokan Agendadaily mengulas tentang Hudud dan Anwar.

Terdapat satu isu lagi yang menyentuh isu nasional dan berkait langsung dengan Melayu, bahasanya, dan Perlembagaan. Isu ini berpotensi menjadi bom jangka.

Isu ini: PPSMI.

Saya tidak mahu mengulas panjang isu ini kerana GAPENA telah menyatakan pendiriannya untuk menolak dasar ini, dan Datuk Dr Hassan Ahmad telah bersetuju menjadi pengerusi Gabungan Mansuhkan PPSMI. Dua badan ini telah cukup menjadi bukti bahawa pejuang-pejuang BM telah menolak PPSMI. {http://www.malaysiakini.com/news/96056}

TETAPI, apakah sikap KPM? Apa kata Hishamuddin?

Kementerian Pelajaran tidak akan tergesa-gesa atau tunduk terhadap sebarang ugutan berhubung pelaksanaan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), kata Menterinya Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Ulasan saya:

Tiga isu ini, sebenarnya, berupaya menjadi jerangkap samar berskala besar letupannya bagi UMNO.

Semakin UMNO mensensasikan Hudud, bukan PAS yang akan dilihat oleh pengundi KT yang mempermainkan hukum Islam ini, tetapi UMNOlah yang menjadikan Hudud sebagai isu politik. Hudud bukan isu politik tetapi tanggungjawab setiap penganut Islam untuk menerimanya. Dalam hal ini, Najib cuba menjadi juara. Kita boleh bertanya, apa agaknya pengundi Islam dan bukan Melayu terhadap Najib dalam soal komitmen kepada Agama Islam?

Soal Anwar pula. Sokongan besar pengundi pada PRU12 dulumemperlihatkan kemampuannya menggembleng 3 parti yang berideologi berbeza tapi dapat disatukan menjadi satu force sehingga 5 negeri dan satu wilayah Persekutuan jatuh ke tangan pembangkang. Apabila isu Anwar diperlekeh dengan kasar akan menambah simpati dan kemarahan kepada pengundi atas pagar yang telah pun mula menerima gagasan yang diperjuangkan oleh PR iaitu "ketuanan rakyat". Rakyat umum telah faham dengan jelas apa itu "ketuanan rakyat" tidak seperti mana yang dimanipulasi oleh UMNO.

Soal Hishamuddin pula. Orang Melayu, hatta orang UMNO khasnya pengundi di KT akan bertanya kepada Hisham, menteri ini mewakili siapa dan golongan mana? Tidak sedarkah dia bahawa dia adalah menteri UMNO yang selama ini mendakwa memperjuangkan hak-hak Melayu. Bukankah pelaksanaan PPSMI bertentangan dengan fasal Perlembagaan Persekutuan, 152? Ini satu bom jangka yang amat besar dan petaka kepada UMNO.

Fikir-fikirkanlah ye ...

Di Serambi Simpang 4, AS.

No comments:

Post a Comment