23 March, 2010

Dua Perkhabaran Menyeronokkan

Salam.

Pertama, syabas kepada YB-YB PR Selangor kerana bangkit mempertahankan keputusan tepat yang diambil oleh Sultan Selangor untuk tidak menunaikan jemputan Perkasa bagi merasmikan Mesyuarat Agung Pertama Perkasa.

Khabarnya, yang menggantikan tempat Sultan Selangor ialah Tun Dr Mahathir.

Amiruddin Saari membayangkan akan membawa usul dalam Persidangan Dewan Undangan Negeri untuk mengecam Kolumnis Awang Selamat yang menulis dalam Utusan yang seolah-olah mempertikai keputusan Sultan Selangor tersebut.

Pada saya, tindakan YB-YB PR Selangor ini patut diberi pujian. Pertama, memang sewajarnya keputusan Selangor itu dipertahankan. Kita boleh bertanya Ibrahim memilih Sultan Selangor, tidak sultan negeri lain? Kita juga boleh menyoal masih relevankah kewujudan Perkasa dalam suasana politik hari ini. Mungkin visi dan isi Perkasa, dalam konteks demokrasi, boleh diterima, tetapi dengan cara gaya Ibrahim mencorakkan Perkasa, kesan buruknya lebih kepada parti pemerintah. Kerenah Ibrahim dengan Perkasanya tidak lebih perbuatan yang akhirnya memakan diri!

Politik merupakan seni manipulasi kesempatan, dan jelas kali ini, mereka di pihak sana terperangkap dengan ego dan kesombongan mereka.

Kita boleh bayangkan apa kesannya kepada status quo Kerajaan Negeri Selangor yang kerajaannya dibentuk melalui mandat rakyat, jika Sultan Selangor menerima jemputan tersebut. Dengan tindakan Sultan Selangor ini maruah institusi Raja menjulang tinggi, dan tentunya rakyat yang memberi mandat amat berterima kasih atas kebijakan tindakan tersebut.

Kita boleh mempersoalkan niat di sebalik jemputan tersebut. Dan rasa saya serta pasti Sultan Selangor telah dapat membaca niat Ibrahim itu.

Bagi sesiapa yang ingin membaca ulasan yang agak berimbang, sila klik di sini.


Perkhabaran kedua,

Akhirnya, apa yang telah dan sedang dilakukan oleh UBN terhadap Pakatan Rakyat (memancing Ahli Parlimen ADUN berpaling tadah) mula menyerang diri mereka semula. Maka berlakulah yang dikatakan "poetic justice" (hukum karma!).

ADUN Titi Tinggi, Yip Sun Onn telah menghantar surat perletakan jawatan yang dilaporkan akan berkuat kuasa serta merta. Seperti yang dilaporkan beliau tidak berpuas hati terhadap pucuk pimpinan Pusat MCA ekoran pemecatan beliau sebagai exco DUN Perlis.

Pada saya, ini pukulan maut kepada UBN, dan seperti yang dilaporkan usaha sedang dibuat oleh MB Perlis untuk mereda dan memujuk Yip Sun Onn supaya menarik balik surat tersebut, maka PRK tidak perlu diadakan!

Berbeza dengan PR, apabila Zahrain keluar PKR dan menjadi YB bebas, tindakan Zahrain ini amat dialu-alukan oleh PKR dan PR. Begitu juga dengan Zul Kulim. Tiada pujukan dilakukan malah dipersilakan!

**Kedua-dua imej, ikhsan Malaysiakini.

Simpang 4, AS.

No comments:

Post a Comment