27 March, 2010

PERKASA: Muktamad UMNO LUMPUH ...

Salam,

Sebelum saya mulakan kalam ini, cuba renungi qoute Ibrahim ini, ketika ucapan dalam Mesyuarat Agung Pertama Perkasa, hari ini, yang mengupas tentang "Malaysia Malaysian":

"Ia bertujuan rampas hak keistimewaan orang Melayu, menghapuskan raja-raja Melayu. Ia bertujuan menimbulkan kacau-bilau, memecahkan perpaduan antara bangsa di Malaysia.
Konsep Malaysian Malaysia turut menentang agama Islam sebagai agama rasmi, bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi".
Satu soalan yang ingin saya tanyakan: adakah generasi baru dan penyokong Pakatan Rakyat, yang sebahagian besarnya, penyokong dan pemimpin utamanya yang masih dimajoritikan oleh orang Melayu, BUTA SEJARAH?

Ibrahim sedang seronok dan berapi-api mengupas satu juzuk hitam dalam sejarah negara kita, peristiwa 13 Mei 1969, dan mentaksir juzuk ini mengikut jurus pandangannya.

Sayangnya, Ibrahim yang sedang syok itu lupa bahawa dia sedang menjerit melalui Perkasa, pada ketika UMNO sedang dilanda persepsi umum telah gagal secara total membela bangsa Melayu. Bukan sahaja gagal malah mengkhianati amanah yang diberikan oleh bangsa yang bernama bangsa MELAYU.

Kita tanyakan lagi kepada Ibrahim ini dan khasnya Mahathir, yang menjadi tulang belakangnya, mengapakah target DEB yang 30% masih tidak dapat dicapai. UMNO sebagai teras politik Malaysia telah diberi kuasa selama lebih 50 tahun, setengah abad, tetapi masih lagi bercakap tentang target DEB.


Kita hairan dengan Ibrahim kerana masih tidak menyedari siapa sebenarnya Mahathir, adakah Mahathir ini layak bergelar Melayu, yang berdarah Melayu? Secara undang-undang, memang Mahathir digelar Melayu, tetapi dari segi dna Melayu, Mahathir berdarah campuran India. Dengan maaf, saya tidak mempersoalkan jati diri Mahathir tetapi, adakah sesuai Mahathir diletakkan sebagai sandaran dan tulang belakang Perkasa sedangkan Ibrahim menjerit dan melaungkan untuk mempertahankan Melayu jati.

Satu persoalan lagi ialah dengan memasukkan Mahathir ke dalam Perkasa, bermakna Ibrahim telah merosakkan kemurnian perjuangan Perkasa, kerana telah umum mengetahui, tanpa menolak kesan baik prinsip, dasar, dan falsafah sosioekonomi Mahathir terhadap Malaysia, bahawa sejarah pentadbiran, falsafah pembangunannya dan sinismenya terhadap ulamak dan Islam, obsesinya terhadap ekonomi berskala besar yang sehingga kini Malaysia masih terkial-kial dalam usaha memulihkan diri daripada kebejatan ekonomi dan sosial.

Tanpa Ibrahim sedar sebenarnya dengan Ibrahim menggerakkan Perkasa bahawa Ibrahim sedang menilai dan menghukum partinya sendiri, yang telah pun ditinggalinya, dan sekarang seperti orang "gila talak". Sesungguhnya, Ibrahim mengesahkan tanggapan umum bahawa UMNO telah gagal membela bangsa Melayu sepanjang lebih 50 tahun UMNO memerintah!

Kegagalan UMNO itu, dan sesungguhnya juga kegagalan Ibrahim Ali kerana dia juga adalah sebahagian daripada peserta aktif UMNO ketikaUMNO menikmati kuasa sewenang-wenangnya!

Adakah Perkasa menandakan atau simbol rasa bersalahnya yang dahulunya dia gagal membela nasib bangsa Melayu?

Kita tanyakan lagi, apa jadi dengan pendidikan orang Melayu, usahawan-usahawan Melayu, Bahasa Melayu, Budaya Melayu (yang dijaja sebagai teras budaya nasional), apa yang sebenarnya UMNO telah buat?

Agama Islam? Apa yang sebenarnya yang telah disumbangkan oleh UMNO? Bukankah Islam itu "addin"? Kegiatan-kegiatan sosial yang anti agama seperti judi dan alkohol dan seumpamanya kian galak sehingga kini. Bagaimana institusi ulamak dalam UMNO? Falsafah pembangunan UMNO, adakah serasi dengan pandangan Islam?

Apa yang dapat saya rasakan ialah masa yang cukup telah pun diberikan kepada UBN. Kini tiba giliran Pakatan Rakyat untuk menterjemah Melayu dalam semangat Perlembagaan 1957. Tanpa meninggalkan jejak-jejak sejarah, Pakatan Rakyat di bawah dokongan cendekia-cendekia dan ulama-ulama yang ikhlas, Melayu dengan segala atributnya dan institusinya termasuk institusi Raja akan diintegrasikan dalam hidup bercorak keMalaysiaan dan berasaskan Perlembagaan Malaysia.

Jika Perkasa ingin kekal hidup sebagai NGO Melayu harus berubah dari segi gaya dan corak kepimpinannya. Dengan wajah terkini, yang seolah-olah seperti menjadi barisan hadapan UMNO, dengan jelas ciri rasisnya, dan stail kontra dan agresif, Perkasa akhirnya akan membawa tuannya, UMNO, ke lubang KUBUR!

Ibrahim bukan tokoh relevan untuk Perkasa, sekurang-kurangnya dalam konteks kebangkitan arus politik baru, yang sebahagian besarnya disertai oleh generasi baru yang kian terbuka dan sedang menilai dengan rapat UBN berasaskan prinsip "ketelusan, akauntabiliti, good governance, dan hak-hak asasi universal, dan semangat demokrasi, nilai-nilai Islam, dan nilai-nilai universal".

Simpang 4, AS.

No comments:

Post a Comment