26 March, 2010

Isu Pemangku Raja Kelantan: Yang BAIK Perlu Diuji

Salam.

Sesungguhnya rakyat Kelantan amat mengenali siapa Tengku Muhammad Faris Petra, Pemangku Raja Kelantan. Salah seorang rakan saya, seorang aktivis PAS Kelantan, apabila saya cuba mendapat sedikit penjelasan krisis terbaru ini, menyimpulkan, yang Pemangku Raja ini begitu "merakyat" dan "low profile" semasa menjadi Tengku Mahkota. Dalam soal agama pula, Masjid Muhammadi di Kota Bharu seolah-olah menjadi rumah kedua bagi Tengku ini. Cuba baca di sini.

Sepanjang Tengku Muhammad Faris Petra menjadi Pemangku Raja, banyak berlaku pembersihan dalam organ-organ Kerajaan Kelantan. Perjalanan Kerajaan Negeri juga dipantau. Bagi bacaan lanjut, klik di sini.

Dalam keadaan ini, kita dapat menduga bahawa dalam Kerajaan Negeri sendiri ada yang tersinggung dalam soal kontrak dan balak.

Dan yang pihak yang paling meyakitkan ialah pihak UMNO. Mereka ini sedar sungguh-sungguh bahawa untuk meruntuhkan Kerajaan PAS Kelantan hanyalah melalui satu cara sahaja iaitu melalui cara mempengaruhi istana, seperti modus operandi rampasan kuasa di Perak.

Siapa dalang sebenar di sebalik drama ini, saya pasti, banyak yang dapat menekanya. Untuk mengetahuinya, kita boleh bertanya siapa Wan Hashim? Kenapa tiba-tiba dia muncul? Sejarah kariernya semasa dia menjawat SUK Kelantan cukup membawa masalah kepada Kerajaan PAS Kelantan, dan kerajaan negeri amat buntu ketika itu kerana dia mendapat dokongan kukuh istana Kelantan. Umum mengetahui ketika itu akan kecondongan politik istana Kelantan. Dan dalam istana Kelantan, umum mengetahui siapa sebenarnya yang berperanan.

Jadi, pada saya, isu ini cukup sederhana. Satu usaha untuk menggagalkan trek Tengku Faris menduduki takhta Kelantan.

Kepada Tengku Faris, krisis ini sebenarnya sedang menguji dirinya. Rakyat mengharapkan Tengku Faris bertenang, berhati-hati, berserah dan bertawakal. Saya yakin Tok Guru sedang mengusahakan sesuatu!

Simpang 4, AS

2 comments:

  1. Pemangku Raja Tg Faris jgn bimbang...kami bersama mu.....dulu, kini dan selamanya.....

    ReplyDelete
  2. berat mata memandang lebih berat bahu memikul

    ReplyDelete