21 March, 2010

New Force: Solidariti Mahasiswa Malaysia

Salam.

Syabas dan tahniah!

Bunga-bunga bangsa nampaknya mulai berputik dan mulai berbuah. Selama ini mahasiswa dilihat persis anak-anak sekolah yang mudah digertak dan mudah dikawal. Mereka, baik mahasiswa di IPTA atai IPTS begitu lesu dan tidak kelihatan nada protes dan sikap antiestablisment. Kalau ada pun suaranya tenggelam dan tidak ke mana.

Tetapi, akibat arus tsunami politik PRU12, akibat PR mampu menambah 4 lagi negeri, suara lantang menentang status quo mula bersimpongan dalam kalangan mahasiswa.

Terkini, walaupun didera dan disabotaj, SMM di bawah pimpinan Hilman Idham daripada UKM berjaya juga mengadakan Kongres Mahasiswa dalam keadaan yang cukup daif. Memetik Malaysiakini,

"Selepas halangan demi halangan, Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) hari ini meneruskan kongres gerakan mahasiswa anjuran mereka dengan penuh daif, sehingga pesertanya terpaksa duduk bergelimpangan di lantai". (ihsan Malaysiakini)

Anak-anak ini tahu dan faham erti perjuangan. Tahu dan sedar akan hak-hak mereka. Mereka menentang salah guna kuasa Hal Ehwal Pelajar universiti. Mereka ini dilihat dan mempersepsi diri mereka yang prokerajaan. Terbaharu, mereka menentang pengenalan e-undi, yang begitu mudah dimanipulasi, dan aneh sekali ialah hasrat dan keraguan mahasiswa akan ketelusan e-undi langsung tidak diendah!

Hakikatnya, mereka menentang AUKU yang begitu mengongkong hak-hak mereka. Demokrasi dan praktisme demokrasi di kampus-kampus hanya mainan bibir pengurus-pengurus universiti.

Buat anak-anak pejuang ini, terima seadanya perlakuan sabotaj mereka. Kejayaan penganjuran ini menandakan anak-anak ini memperlihatkan daya juang dan sikap kemandirian yang tegar. Sesungguhnya, inilah kemanisannya.

Singkap semula sejarah gerakan mahasiswa era 70-an - bagaimana mereka akhirnya mampu mencorakkan dan mempengaruhi hala tuju kerajaan.

Sedarlah bahawa bangsa baru Malaysia amat memerlukan saudara.

Simpang 4, AS

No comments:

Post a Comment