13 December, 2008

Alahai Tulang Besi ... Bagaimana Kalau Ada Benarnya ...

1. Pada awalnya saya tidak kisah sangat tentang ulasan Tulang besi
(http://www.malaysiawaves.com/2008/12/cerita-sebenar-mengapa-khalid-samad-di.html) mengenai pemecatan YB Khalid Abdul Samad sebagai TPJ PAS Selangor.

2. Isu ini dilaporkan dalam Malaysiakini. Terdapat dua berita yang berkaitan. Pertama, Krisis PAS Selangor Bertunas Di Langkawi, 11 Disember 2008 (http://www.malaysiakini.com/news/94680), dan dua, Setiausaha Hadi Dituduh Subversif, 12 Disember 2008 (http://www.malaysiakini.com/news/94772).

3. Saya pun ikuti secara rapat polemik Songkok Putih, bekas admin tranungkite, dengan Tulang Besi tentang isu muzakarah PAS-UMNO, sehingga membawa peletakkan jawatan Songkok Putih sebagai admin tranungkite. Peletakan jawatan Songkok Putih itu bukan bermakna mengaku kalah, tetapi kerana melanggari etik sebagai admin (webmaster) yang seharusnya bersikap berkecuali.

4. Sepatutnya hal atau isu YB Khalid atau Pak Khalid telah pun tamat. Ini memandangkan sikap Pak khalid sendiri yang profesional. Beliau menerima pelucutan tersebut dan menyedari bahawa pemecatan itu adalah hak PJ PAS Selangor. Malahan beliau akur dan memberi ruang agar Dr Hassan dapat merealisasi visinya di Selangor.

5. Namun sikap tidak endah saya itu berubah apabila saya membaca kedua-dua laporan Malaysiakini ini. Saya dapati Tulang Besi cuba memberi latar belakang peristiwa sehingga membawa pemecatan Pak Khalid dan Pak Shaari. Penjelasan Tulang Besi (TB) ini apabila diteliti mengandungi banyak maklumat yang saya kira bukan rekaan, tetapi lebih bersifat "maklumat dalaman".

6. Kalau boleh saya simpulkan apa yang dimusykilkan oleh TB:

a. Masih lagi wujud fraksi dalam PAS yang tidak yakin akan wadah Pakatan Rakyat untuk PAS memperjuangkan matlamat parti.

b. Kecurigaan yang mendalam masih wujud terhadap DSAI. Alasan mereka, barangkali, DSAI semasa dalam UMNO merupakan tokoh tegar yang memerosotkan pengaruh PAS dengan parah sekali.

c. Fraksi ini masih lagi menjalankan usahanya untuk menyingkirkan tokoh-tokoh PAS yang simpati atau cenderung kepada Pakatan Rakyat.

d. Wujud individu-individu tertentu yang berpengaruh dan rapat dengan pucuk pimpinan yang memainkan peranan sebagai dalang menyingkirkan tokoh-tokoh simpatisan PR. Orang ini amat rapat dengan Presiden sendiri.

e. Dengan tindakan sedemikian, PAS seolah-olah mengartikulasikan dirinya sebagai parti yang memperjuangkan bangsa bukan agama, persis atau klon kepada UMNO.
f. Juga secara tersirat, memperlihatkan bahawa PAS boleh berdiri sendiri, tanpa PKR dan DAP jika mereka benar-benar ingin merealisasikan secara tuntas matlamat parti.

7. Persoalannya adakah benar keenam-keenam kemusykilan ini masih wujud dalam PAS, khususnya PAS Selangor. Reatret di Langkawi, baca di sini (http://www.malaysiakini.com/news/92642) dengan tujuan untuk memperkemas agenda dan tindakan dalam memperkukuh PR serta menyatukan perbezaan pendapat, barangkali masih belum berjaya sepenuhnya.

8. Saya tidak cenderung untuk menyatakan pendapat ya atau tidak, namun apa salahnya, pihak pimpinan tertinggi PAS peka dengan setiap pendedahan yang dibuat, tidak mengira sama ada aktor tersebut berjawatan atau tidak. Tanpa sumber tertentu, seseorang blogger atau penulis atau bukan penulis, tidak akan berani mendedah sesuatu isu. Perlu difikirkan mengapa maklumat sulit itu bocor? Tentu ada ketidakbersetujuan atau tidak puas hati secara diam.

9. Sikap atau respon Roslan SMS akan cabaran TB tidak bermakna apa-apa atau dilihat sebagai "menyapu sampah ke bawah karpet" sekiranya pendedahan atau kritikan TB ini tidak diselidiki secara mendalam. Alasan bahawa TB bukan personal yang penting dalam PAS adalah alasan dangkal. Jangan melihat orangnya tetapi isi yang dinyatakan. Inilah sikap yang sepatutnya. Pendapat kita tentunya tidak selamanya benar atau tepat kerana kita manusia.

10. Kalau boleh saya sarankan atau apa yang saya harapkan ialah masa kini ialah masa untukmemperkukuh barisan. Bukan masanya untuk mencari titik-titik perbezaan. Perjuangan kita masih lagi jauh dan banyak ranjaunya. Orang-orang yang mengharapkan hasil perjuangan dalam sekelip mata, sebenarnya, bukan seorang pejuang.

11. Masa kini ialah masa kita menonjolkan tokoh-tokoh yang mampu membawa ke tengah obor-obor perjuangan kita. Tokoh-tokoh ini perlu disokong dan kalau ditegur, tegurlah secara berhemah. Bukan masanya masing-masing cuba menonjolkan kehebatan diri sendiri tanpa mempedulikan akibat kepada perjuangan parti keseluruhannya. Kalau kita bersikap hanya mementingkan nikmat yang singkat tanpa memperhitungkan matlamat jangka masa panjang, percayalah barisan kita akan hancur.

12. Pada saya, usah disalahkan TB dengan pendiriannya. Dia berhak dengan pilihannya. Yang penting ialah perhatan perlu difokuskan kepada item-item kemusykilannya. Kalau tidak benar, syukurlah. Kalau ada kebenarannya, akhirnya kita yang memperoleh manafaatnya. BERSIKAP TERBUKALAH TERHADAP PANDANGAN, KRITIKAN, TEGURAN ORANG LAIN TERHADAP KITA. RAIKANLAH PERBEZAAN PENDAPAT.

Di Serambi Simpang 4, AS.

2 comments:

  1. pas..menyampah saya..especially yang rasa boleh bergerak sendiri..tahun akan datang..selamat tinggal pas..

    ReplyDelete