03 December, 2008

Berbisanya Pakatan Rakyat: Isu Datuk Zaid Ibrahim dan Ariff Shah

Imej, kekuatan, dan kerelevanan wawasan PR terserlah jelas dalam kedua-dua kes ini. Kedua-dua isu ini menyangkut UMNO dan BN dengan Pakatan Rakyat. Betapa isu ini berat sehinggakan kes-kes kedua-dua tokoh UMNO ini terpaksa dijadikan agenda dalam Mesyuarat Majlis tertinggi UMNO yang berlangsung pada sebelah malam, 2 Disember 2008.

Mengikut laporan Malaysiakini 2 Disember 2008 (http://www.malaysiakini.com/news/94201) , Datuk Zaid dipecat serta merta daripada UMNO. Kes datuk Zaid ini amat serius kerana pelucutan keahliannya berkuat kuasa serta merta dan tidak boleh dirayu. Begitu besar kesalahan Datuk Zaid tersebut.

Puncanya hanya satu iaitu kehadiran Datuk Zaid dalam Kongres Nasional PKR pada 30 Disember 2008. Kata Zaid, beliau hadir sebagai tetamu jemputan, dan keinginannya untuk mendengar isu-isu semasa politik tanahair pada sisi PKR.

Zaid sebenarnya daripada segi kerjaya politik telah pun pudar kerana semasa era TDM memerintah, beliau telah disingkirkan daripada ketua bahagian UMNO Kota Bharu, dan sejak itu sehingga TDM bersara, beliau seperti terpinggir. Kerjaya politiknya menyinar semula selepasa Pak Lah mengambil tampuk pemerintahan Malaysia.

Beliau diangkat oleh Pak Lah menjadi Menteri di Jabatan Perdana Menteri dengan tugas khusus tentang undang-undang melalui tiket senator. Seperti yang selalu diungkapkan oleh Zaid, beliau ingin melihat Kerajaan Malaysia bertindak mengikut prinsip undang-undang. Beliau juga ingin memulihkan kehakisan kepercayaan rakyat terhadap badan kehakiman.

Beliaulah yang mengusahakan sehingga kelima-lima hakim termasuk Tun Salleh Abbas menerima pembayaran ex-gratia berjumlah lebih 10 juta ringgit. Beliaulah juga yang menyatakan dengan tegas ketidak setujuan beliau terhadap penggunaan ISA dalam penangkapan personal-personal pembangkang seperti Theresa Kok, dan RPK. Beliau secara tegas menyatakan bahawa ISA perlu disemak semula.

Kedua-dua tindakan dan pendirian beliau ini mendapat kecaman hebat daripada rakan beliau dalam UMNO dan BN. Akhirnya, beliau meletakkan jawatan sebagai Menteri dan seterusnya meletakkan jawatan sebagai senator.

Sejak itu beliau kelihatan akrab dengan Pakatan Rakyat. Beliau juga hadir dalam Perhimpunan Protes ISA. Kemuncaknya ialah kesetiaan beliau pada partinya diragui apabila beliau menghadiri majlis perasmian kongres tahunan PKR baru-baru ini.

Tindakan pemecatan Datuk Zaid ini memperlihatkan beberapa perkara:

a) Tindakan Majlis tertinggi UMNO tidak bijaksana. Datuk Zaid hanya mengikut naluri dan prinsip dirinya. Beliau seorang peguam yang berpengalaman. Sikap kepeguaman beliau masih menjadi landasan dirinya walaupun dalam masa sama beliau seorang politikus. Beliau mempertahankan prinsip undang-undang. Salahkah untuk bersikap demikian.

b) Alasan yang tidak kukuh. Alasan kebudak-budakan hanya kerana alasan kehadiran beliau dalam kongres nasional PKR itu dijadikan alasan. Kehadirannya itu bukan sebagai wakil UMNO tetapi mewakili dirinya. Sebagai dirinya yang bebas, beliau berhak untuk menghadiri apa-apa majlis yang beliau suka. Beliau tidak menyertai PKR dan tidak pun menyatakan sokongan terbuka kepada PKR. Sepatutnya tindakan itu memberi pulangan moral yang tinggi kepada UMNO, menandakan bahawa UMNO mengalu-alukan perbezaan ideologi dan pendapat.

c) UMNO masih gagal dalam memperbaik diri. Rakyat secara jelas menyatakan isyarat berupa protes dalam PRU12 yang lalu. Majoriti dua pertiga BN berjaya dinafikan oleh PR. Pendirian, dan tindakan dalam hal pemecatan hakim-hakim dulu dan pendiriannya tentang ISA sepatutnya menjadi lambang bahawa UMNO dan kerajaan sanggup merubah diri. Tetapi, orang seperti ini, yang mahu membawa perubahan kepada UMNO telah ditolak bulat-bulat malah dipecat.
Beliau tidak menyertai PKR dan tidak pun menyatakan sokongan terbuka kepada PKR. Sepatutnya tindakan itu memberi pulangan moral yang tinggi kepada UMNO, menandakan bahawa UMNO mengalu-alukan perbezaan ideologi dan pendapat.

d) UMNO masih gagal dalam memperbaik diri. Rakyat secara jelas menyatakan isyarat berupa protes dalam PRU12 yang lalu. Majoriti dua pertiga BN berjaya dinafikan oleh PR. Pendirian, dan tindakan dalam hal pemecatan hakim-hakim dulu dan pendiriannya tentang ISA sepatutnya menjadi lambang bahawa UMNO dan kerajaan sanggup merubah diri. Tetapi, orang seperti ini, yang mahu membawa perubahan kepada UMNO telah ditolak bulat-bulat malah dipecat.

e) Kesan negatif kepada ahli UMNO dan memberi "political mileage" kepada PR. Datuk Zaid tentunya mempunyai penyokong setianya dalam parti. Dapatkah dijangka reaksi penyokong Zaid, dan orang-orang yang simpati padanya. Bagi PR, ini menjadi bukti bahawa UMNO masih angkuh dan hanya menganggap diri mereka sahaja yang benar dan betul.

Ariff Shah pula terpaksa mengambil pendirian yang terang-terang menentang partinya sehingga mengumumkan bahawa beliau kini 30% akan menyertai PKR (baca: PR). Bagi Ariff, perlakuan buruk UMNO dalam bentuk saling mensabotaj menjadi lumrah.

Mengikut laporan Malaysiakini, 30 November 2008 (http://www.malaysiakini.com/news/94035), beliau begitu kecewa apabila beliau disekat daripada berjumpa anggota cawangan di Permatang Pauh oleh ketua bahagian UMNO Permatang Pauh, Datuk Abd jalil Abdul Majid.


Dalam kedua-dua kes ini mengambarkan dengan jelas bahawa apa yang tidak dapat diterima oleh rakyat tentang bagaimana UMNO dan BN menguruskan kerajaan dan negara jelas terbukti. Mereka masih lagi angkuh tanpa adanya rasa bersalah. Perlakuan buruk mereka dalam mengamalkan politik mencantas (sabotaj) lawan politik dan politik balasa dendam masih bermaharajalela. Mereka hanya mengira tentang kuasa semata-mata.

Walaupun Pak Lah menjelaskan sebaik beliau selesai mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO bahawa Datuk Ariff tidak berhasrat menyertai parti lawan namun Datuk Arif sehingga kini masih berdiam diri. Adakah Datuk Abd Jalil akan bersikap lunak? Beliau masih terkilan kerana tidak terpilih sebagai calon menentang DSAI dalam PRK Permatang Pauh.

Akhirnya, kalau benar Datuk Zaid masih prihatin dengan nasib rakyat, sertailah PR. Kalau mahu benar-benar berjuang inilah ketikanya. Saya yakin beliau sedar akan akibatnya dengan kahadirannya dalam kongres tersebut. begitu juga dengan Datuk Ariff, PKR rasanya akan membuka ruang seluas-luasnya kalau beliau mahu menyertai PKR, sekurang-kurangnya memperkukuh Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang. Buktikan bahawa anda sebenarnya mahu berbakti kepada rakyat!

Catatan Hujung:
(Apabila Hati Berdetik)

Percayalah bahawa di sebalik kejayaan seorang lelaki, berdiri teguh seorang wanita.
Hargailah wanita itu sementara wanita masih hidup dan jangan sekali-kali engkau terlambat. Apabila engkau mula ingin menghargainya, dia telah pun mengambil keputusan untuk meninggalkanmu.


Di Serambi Simpang 4, AS

1 comment:

  1. For Zaid case, no body force him to attend opposition gathering. For Ariff, on one force him to speak out his desires

    ReplyDelete