30 December, 2009

Husam Memecah Kebisuan


Salam.

Tulisan Husam "Malaysia atau Diri" harus dibaca dengan hati-hati, dan harus dihindari unsur skeptikal. Tulisannya atau luahannya harus dibaca dengan "adil". Baca tulisan Husam di sini.

Sosok Husam ini, begitu mengujakan media alternatif dan media arus perdana. Mengapa sosok ini begitu diburu media. MSO mengesahkannya! (link)

Tulisan beliau kali ini mendapat sorotan hampir media alternatif, Malaysia Insiders, Malaysiakini, Mstar Online, dan para blogger. Masing-masing menyorot dengan perspektif tersendiri.

Pada saya, kita harus memahami latar belakang yang menungkinkan Husam mencoret luahannya yang agak panjang lebar yang memulakan secara deduksi dan mengakhirinya dengan induksi. Tulisannya begitu umum, penuh istilah, dan sukar ditelah sasarannya. Namun secara jelas merumuskan agenda perjangannya yang bercorak keMalaysiaan (Agenda Politik Baru).

Di bawah saya berikan sedikit senarionya bagi memudahkan saya merumuskan ke mana sebenarnya sasaran yang dimaksudkan oleh Husam.

a) Beliau banyak membaca dan penstrategis.
b) Di Kelantan, beliau agak menonjol berbanding tokoh-tokoh PAS yang lain.
c) Porfolio yang dipegang Husam dalam kerajaan Kelantan merupakan portfolio teras dan tunjang (kewangan). Melalui Husam Kelantan memperoleh jutaan ringgit daripada Felcra.
d) Penyokong tegar Pakatan Rakyat.
e) pengaruhnya agak merata. Dalam muktamar PAS baru-baru ini, banyak penganalisis yang berpendapat sekiranya Mat Sabu tidak bertanding dalam pemilihan timbalan presiden PAS, peluang Husam menang agak cerah.

Situasi Husam Terkini

Antara pemimpin PAS yang menonjol, yang boleh mewakili PAS yang bergerak di peringkat pusat dalam memperkukuh Pakatan Rakyat ialah Husam. Beliaulah juga antara penentang kuat perselingkuhan beberapa pemimpin PAS dengan UMNO dan idea UG.

Beliau merupakan anak didik TGNA dan menjadi pemimpin politik Kelantan yang disayangi TGNA. Jelas TGNA, "...Datuk Husam ini antara yang saya sayang, dia punya kebijaksanaan". Baca di sini. Dalam tertatihnya gagasan Pakatan Rakyat, TGNA merupakan tunjang atau akar tegaknya Pakatan Rakyat. Maknanya, Husam dan TGNA adalah sinonim dan regu yang ampuh.

Maknanya, Husam sebenarnya dicemburui dan dimusuhi secara senyap oleh tokoh-tokoh yang melihat Husam akan mampu menanjak ke puncak kuasa terutama dalam saf pimpinan tertinggi dan peringkat pusat sekiranya Allah s..w.t mengizinkan jatuhnya Putrajaya ke tangan PR.

Situasi Husam Di Kelantan

Yang kurang pada Husam ialah beliau bukan berkelulusan agama, tidak datang dari Al Azhar, Jordan atau Maghribi atau Arab Saudi. Beliau golongan profesional. Lihatlah jawatan partinya di Kelantan, sebagai TPSJ II, Ahmad Yaacob (TPSJ I) dan Nik Amar (TPSJ III) merupakan lulusan agama. Keadaan ini memungkinkan wujudnya keadaan yang kontra - ulama vs profesional.

Husam mempunyai sayap kebajikannya iaitu Kijang Care. Sayap atau organ ini memperlihatkan Husam atau memperjelas atau perealisasian perjuangannya. Secara tidak langsung organ ini mampu memprojeksi dirinya atau berfungsi sebagai promo. Satu sisi lain lain ialah pengekalan kewujudan atau kelangsungan badan yang mengharapkan bantuan kewangan dari sumber luar. Pengekalannya bermakna Husam mempunyai networking yang luas. Ini menggambarkan atau memperjelas betapa luas pengaruhnya.

Kedudukannya yang sangat rapat dengan TGNA, penyokong tegar PR, dan menjawat portfolio utama (kanan) dalam kerajaan, pengaruhnya yang meluas, tidak hairanlah ada individu-individu yang mencemburuinya.

PAS Kelantan berjaya mengekalkan pemerintahan selama 20 tahun, satu tempoh yang lama. Satu hal yang perlu dinilaikan ialah faktor yang rakyat Kelantan masih mempertahan pemerintahan PAS di Kelantan. Ini akan saya sentuh kemudian.

Yang saya bimbangi ialah apabila terlalu lama memerintah, mereka mulai leka dan merasakan diri mereka kuat dan mendapat dokongan utuh daripada akar umbi. Lalu, soal penyampaian khidmat kepada masyarakat mulai longgar, dan mulai menular soal nepotisme dan kronisme.

Tanda-tanda ke arah itu mulai menjelma kalau kita mengambil kira isu PBMK dan MBK-BI dan lembabnya sistem khidmat Skim Takaful Kifalah.

Tanda-tanda kronisme dan family matter mula kelhatan. Lihat bagaimana Nik Abduh dan Nik Amalina menggunakan blog untuk mengkritik tokoh-tokoh tertentu yang rapat dengan TGNA dan personal-personal PAS yang lain. Kalau diteliti analisis-analisis daripada blog, serangan ahli keluarga TGNA menjurus kepada Husam.

Isu Ariffahmi memperjelas hal ini, dan sebelum itu isu tentang pertemuan gelap antara pemimpin PAS dengan UMNO di belakang TGNA serta UG. Kemungkinan pendirian tegas TGNA dalam hal kelangsungan PR dan menolak secara total kerjasama dengan UMNO melukakan hati individu tertentu. Pendirian TGNA ini sudah tentu dikongsi bersama dengan Husam dan pegawai politiknya, khususnya Setpolnya.

Adakah Husam Menyerang Mentornya?
Jadi, pada saya, tulisan Husam ini sebenarnya ditujukan kepada pemain-pemain yang ada kaitan keluarga dengan pemimpin. Barangkali kalau boleh saya katakan ialah ahli keluarga TGNA sendiri yang mengasak TGNA dalam hal-hal tertentu.

Husam sebenarnya tidak menyerang TGNA tetapi cuba menyedarkan ahli keluarganya supaya memahami bahawa kejatuhan Mahathir dan Pak Lah disebabkan soal betapa menonjolnya peranan keluarga dalam keputusan atau projek kerajaan.

Husam bermaksud supaya jangan sekali-kali memperlihatkan ahli keluarga yang dekat atau jauh berperanan atau campur tangan dalam urusan kerajaan dan parti. Apabila rakyat mula mendapat mesej ini dan dieksploit pula oleh musuh, ditambah pula dengan sistem penyampaian kerajaan yang longgar dan politiking mengambil tempat maka tidak mustahil sejarah akan berulang.

Pada saya, demi parti Husam terpaksa bersuara, selain untuk mempertahan dirinya.

Simpang 4, AS

No comments:

Post a Comment