24 December, 2009

Penswastaan Air Kedah: Perangai UMNO ditiru?


Salam.

DS Azizan, MB Kedah, salah sebuah kerajaan Pakatan Rakyat, yang mottonya "Ketuanan Rakyat", menjelaskan bahawa penswastaan bekalan air negeri Kedah telah hampir selesai.

Kata beliau, "penswastaan pengurusan bekalan air yang akan diuruskan Syarikat Air Darul Aman (Sada) di negeri ini, akan bermula Januari tahun depan." (link)

CEO pun telah pun dilantik. Para pekerja diberi opsyen sama ada terus kekal dalam pengrusan baru atau bersara secara pilihan.

Yang tidak seronoknya, langkah UMNO dalam hal penswastaan cuba ditiru atau diguna pakai. Cuba teliti kata-kata DS Azizan, "Ia terpulang kepada pengurusan baru, mungkin ada penambahan (kenaikan), tapi harap tidak membebankan rakyat dan kerajaan negeri."

Ayat-ayat apologetik dan sebijik macam cakap-cakap UMNO ialah "tapi harap tidak membebankan rakyat dan kerajaan negeri". Ayat apa ni, kalau dah ada kenaikan, natijahnya pasti membebankan rakyat. Ini mantiq yang keliru dan kontra.

Untuk makluman, Kerajaan PAS Kedah adalah sebahagian daripada kerajaan Pakatan Rakyat, yang diberi undi oleh rakyat supaya legitimasi UMNO dikuburkan, dan yang utama ialah segala polisi yang akan diluluskan dan diguna pakai wajib mempertimbang bebanan rakyat maknanya rakyat didahulukan.

Peringatan untuk PAS Kedah, jangan ulangi kesilapan PAS Terengganu. Jangan sampai rakyat menggunakan "power" pada PRU13 nanti.

Taman Pertama, Sabak Bernam

No comments:

Post a Comment