12 March, 2012

Najib Dapat Ilham, PR Tertekan


Salam. Hampir pasti ilham telah turun. Segala bomoh dan penasihat sekelilingnya telah mengisyaratkan, PRU13 telah boleh Najib tentukan.

Dua isu besar telah dimuktamadkan: pemansuhan SBPA dan isu Fidlot. Najib telah dapat melangkah ke parlimen dengan senyum lebar. Yang tinggal isu Lynas, itupun akan diselesaikan pada April ini apabila Najib berinisiatif penerangan besar-besaran tentang isu ini. Begitu isu penggabungan MAS-Air Asia, Najib meminta untuk disemak semula.

Nampaknya Najib mula yakin, Merdeka Centre telah mengesahkan yang rating Najib telah meningkat sokongan orang India dan Melayu terutama berpedapatan RM1500 berfaktorkan pemberian BR1M RM500.

Pandangan Daim, dianggap peramal PRU, yang seolah-olah mengisyaratkan UBN akan menang besar dalam PRU13. Isu-isu sampingan yang turut menyelesakan penasihat Najib ialah isu Hassan Ali dengan JATI-nya, kemelut Pas Kedah, Anwar dengan isu Israel.

PR Tertekan?

Walaupun kini kerajaan Selangor di bawah Khalid tertekan hebat, terkini isu tender terus yang dibongkarkan oleh RPK dan Noh Omar dengan skandal pasir, namun TS Khalid akan mendedahkan secara terperinci tender terus tersebut, dan telah pun mengarahkan Selcat bersidang tentang isu skandal pasir.

Sesungguhnya, Najib hanya bermiat dengar mendengar berita-berita gembira sahaja, dan cuba menyelesaikan semua masalah rakyat dengan duit.

Mungkin Najib dapat mempesona sebahagian kaum India dan sebahagian orang Melayu di desa-desa, tetapi apa dan bagaimana pandangan dan sikap pengundi atas pagar, generasi muda, dan golongan menengah semua kaum. Apakah Najib mampu mengaburi dan bermain silap mata dengan mereka.

Apakah mereka buta dan tidak dapat menangkap erti sebenar transformasi yang dibaggakan Najib? Transformasi ekonomi Najib, apa sebenarnya? Transformasi ini tidak lain, perkahwinan antara elitis ekonomi dengan elitis politik. Perkahwinan ini lebih bermotif mengaut keuntungan sebanyak mungkin. Tercapaikah impian Najib untuk melonjakkan ekonomi Malaysia menjadi ekonomi berpendapatan tinggi, sedang kos hidup meningkat menggila dan rakyat semakin banyak di bawah paras kemiskinan.

Gagasan 1Malaysianya, adakah tulen? Jika tulen, kenapa Najib seolah merestui Perkasa, dan timbalannya berprinsip "Melayu dahulu, Malaysia kemudian"?

Pada permukaannya, PR dilihat tertekan, dan jika Najib dan penasihatnya yakin PR tertekan, maka PR dilihat masih berpeluang untuk bertindak balas, asalkan fokus PR pada manifesto dan Buku Jingganya tidak tersasar, dan mengurangkan politiking.

1 comment:

  1. pertambahan pegundi akan musnahkan segala harapan,berseh 3 patut digerakkan sekarang

    ReplyDelete