09 March, 2012

Pas Kedah Mula Diserang Berhubung Jawatankuasa Pemandu

Salam. Ekoran kejayaan Misi damai Pas Pusat merungkai kemelut protes dua exco Pas Kedah enggan menerima pelantikan exco semula, Pas Kedah yang menerajui kerajaan pakatan Kedah, mulai diserang media arus perdana, khususnya utusan.

Nampak perubahan media pencacai ini terhadap kerajaan negeri Kedah. Sebelum krisis ii tercetus, media perdana agak mesra malah tiada kritikan terhadap perjalanan pentadbiran kerajaan negeri Kedah.

Kini, mereka mula menyerang. Fokus mereka ialah cuba mempertahan MB Kedah, dengan memanipulasi Jawatankuasa Pemandu (JKP) sebagai "Badan Advisery" terhadap perjalanan pentadbiran Kerajaan Kedah. Mahyudin menyifatkan JKP ini sebagai bukti jelas bahawa Pas Pusat tidak yakin dengan Ustaz Azizan sebgai ketua eksekutif Kedah.

Phahrolrazi dan Dr Ismail cuba diprojeksi sebagai pihak yang gila kuasa dan seolah-olah ingin menguasai kerusi MB Kedah. Kedua-dua pemimpin Pas ini dikatakan Utusan akan menuntut jawatan exco kanan, dengan memetik sumber dalaman. Inilah cara pemberitaan utusan.

Itu sekadar beberapa contoh.

JKP juga diserang keras oleh MCA dan UMNO, dan terdapat ulasan yang menggambarkan bahawa JKP ini satu usaha Pas Pusat mengambil alih kuasa eksekutif MB Kedah, dan cuba menimbulkan kekeruhan hubungan antara Sultan Kedah dengan kerajaan negeri.

Posting kali ini saya juga cuba menyorot satu analisis oleh Muhamad Mat Yakim (MMY) dalam Sinaronline, 7 Mac 2012. Terdapat 3 point yang ditekankan oleh MMY:

a)   ‘Penyelesaian’ itu ialah dengan ‘mengurangkan’ kuasa Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak dan menubuhkan Jawatan­kuasa Pemandu di peringkat Pusat untuk memantau pentadbiran Kerajaan Negeri, sesuatu yang tidak pernah berlaku dalam sejarah pentadbiran Kedah sebelum ini.

b)  "Apakah Pas sudah terlebih dahulu mendapat perkenan daripada Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah sebelum mengisytiharkan perkara itu kepada umum?"

c)   Sememangnya, mengurangkan kuasa Menteri Besar sebagai ketua eksekutif Kerajaan Negeri - di mana-mana negeri pun - boleh dianggap suatu bentuk pencabulan kuasa walaupun diberi panggilan terhormat, Jawatankuasa Pemandu. Ini kerana di sebuah negeri yang beraja, yang meskipun kerajaan dipilih melalui sistem demokrasi, kuasa memerintah masih bukan secara mutlak berada dalam tangan parti yang memenangi pilihan raya.
Soalnya, perlukah perkenan Tuanku Sultan Kedah dalam pembentukan JKP ini? Hemat saya, pembentukan JKP ini adalah satu usaha untuk memperkemas soal dasar kerajaan negeri supaya seiring dengan dasar parti dan dasar umum PR. PR tidak menguasai Putrajaya, jadi memerlukan satu mekanisma untuk "menasihati" ketajaan-kerajaan negeri yang dikuasai PR agar berada atas landasannya. Umum perlu jelas, JKP tiada kuasa undang-undang untuk memaksa kerajaan negeri tunduk pada JKP. Kerajaan negeri bebas untuk menolak atau menerima.

Hal ini telah pun dijelaskan berkali-kali oleh SUA Pas pusat dan naib-naib presidenya. Kini yang perlu SEGERA diambil tindakan ialah turun ke akar umbi untuk memberi penjelasan atau sesi dialog bagi setiap DUN.

Pada saya, jika JKP ini bertujuan untuk mengharmonikan perjalanan dan hala tuju kerajaan negeri, saya pasti Tuanku Sultan Kedah yang begitu prihatin dengan pentadbiran negeri akan turut menyokongnya. Hal ini kerana jika pentadbiran negeri terrencat kerana pergolakan dalaman, tentulah kerajaan itu tidak stabil dan menjejaskan sistem penyampaian kerajaan kepada rakyat terbanyak. Jadi, tidak timbul konflik dengan pihak istana.

Namun begitu, saya merasakan, untuk mengharmoniskan hubungan antara kerajaan negeri dengan Tuanku Sultan Kedah dalam isu JKP ini, adalah lebih baik dan sopan, Presiden Pas mengadap Tuanku Sultan untuk menjelaskan situasi dan rasional pembentukan JKP dalam konteks pentadbiran kerajaan negeri.

Apakah penyelerasan ini tidak berlaku dalam pentadbiran UBN? Peringkat Persekutuan, bukankah ada mesyuarat bersama PM dan MB seluruh negara? PM, DS Najib bukankah baru sahaja melaksanakan meseyuarat tersebut, tetapi menodai semangat Persekutuan dengan tidak menjemput MB-MB pakatan.

Dengan begitu MMY seolah-olah ghairah untuk mempertikai JKP tetapi lupa untuk melihat amalan yang selama ini dilaksanakan oleh Persekutuaan.

Kesimpulannya, kaedah atau mantik yang selalu kita gunakan dalam soal reaksi media pencacai ini ialah sekiranya sesebuah kerajaan negeri PR atau invidu pembangkang, apabila diserang hebat maknanya kerajaan negeri atau individu itu berada dalam landasan yang betul.

No comments:

Post a Comment